måndag 25 mars 2013

Ja, jäklar vilken röra!

Idag började jag jobba 06.00. Jag gillar inte det tidiga skiftet, men har bara ungefär ett i veckan så jag ska inte gnälla över det.

Idag har det varit cirkus på jobb, inte en riktig cirkus då utan cirkus i form av kaos, röra, kalabalik, svordomar, tårar och en massa klagomål. Jag ska villigt erkänna att det var otroligt skönt att köra hem kl 13.00 och veta att jag är ledig till torsdag.

Dagen började helt okej, tyckte att det kändes lite kallt inomhus när jag kom till jobb men tänkte inte så mycket på det. Det blåser "småhundar" ute så jag trodde nog att det berodde på det. Så när vaktmästaren kom sa jag till honom att där kändes lite kallt och då även i poolområdet. Poolen var inte heller riktigt så varm som den brukar.
Halv nio kommer tjejen som serverar i vårt lilla café. Hon är blond och har halvlångt hår ( i vanliga fall ) men idag kommer hon rödhårig och kortklippt. Snygg färg och snygg frissa.
Klockan kvart över nio kommer spa receptionisten och byter av mig i receptionen så jag kan gå och köra Aqua aerobic klassen halv tio. Det slår mig då att vi borde vara en personal till idag, inte bara jag och receptionisten.  Nåväl jag släpper den tanken igen för nu ska det köras vattengympa.
Allt väl så här långt.

MEN:

När jag kommer tillbaka efter klassen halv elva, tar jag en snabbdusch innan jag har en introduktion och program upplägg klockan elva. Jag upptäcker då att där inte finns något varmvatten i duscharna och att omklädningsrummet känns svalt, nästan på gränsen till kallt. Jag slabbar av mig så gott jag kan och går ut till receptionen för att säga till receptionisten att där är inget varmvatten. Hon är inte där så jag säger till café tjejen så att hon kan vidarebefodra det till ansvarig. Sen går jag in i gymmet för att ta hand om min medlem.
Någorlunda väl så här långt.

MEN:

När jag kommer tillbaka en timme senare har cirkusen börjat och jag har missat första akten.
Café tjejen gråter.
Receptionist tjejen gråter.
Vaktmästaren, chefen för "housekeeping", två spa terapeuter, fyra upprörda medlemmar och tre upprörda spa gäster står runt om och alla pratar i mun på varandra.
Och jag fattar ingenting!

Efter en stund när gruppen har skingrats försöker jag få klarhet i vad som hänt. Då visar det sig att varmvatten beredaren till pool, duschar och spa avdelningen har gått i sönder så det finns inget varmvatten överhuvudtaget i vår del av hotellet. AC anläggningen har också brakat ihop så det går inte att hålla området och terapi rummen varma.
Receptionist tjejen gråter för att alla skäller på henne samtidigt som hon ska svara i telefon och ta emot bokningar, ta emot spa gäster, visa spa gästerna runt, ta emot betalningar, ta emot alla möjliga förfrågningar. Kort sagt så ska hon göra allt det själv som vi normalt är två eller tre till annars.
Café tjejen gråter för att vår Manager för hotellet har talat om för henne att hon får inte lov att ha rött hår på sitt jobb så hon blir förflyttad till städ i fyra veckor tills hennes hår ser normalt ut igen.

Ja, jisses Amalia säger jag bara. Fatta vad skönt det var att köra därifrån!
Hur cirkusens finalnummer såg ut vet jag inte, men jag antar att jag får höra talas om detta spektakel senast på torsdag.

PS. Det står i våra anställningsavtal att man ska se representabel ut. d.v.s ha sin naturliga hårfärg, är håret längre än axellångt skall det vara uppsatt, ingen tuppkam eller liknande extrem frisyr. om man har skägg ska det vara kort annars ordentligt rakad, inga synliga tatueringar eller pircingar m.m. DS.
Så egentligen visste hon att hon gjorde fel som färgade det rött, men hon trodde inte att det skulle bli sådana konsekvenser av sin fräsiga nya stil.


Så lite avkoppling på måndagseftermiddagen kändes helt rätt.

Identity thief = Identitets tjuven.

Det här var en bra film, rolig och faktiskt oförutsägbar.
Ofta i komedier kan man räkna ut vad som ska hända långt i förväg.
Jag trodde flera gånger i den här filmer, att jag hade luskat ut vad som skulle hända härnäst, men då hände nåt helt oväntat.
Så den får bra betyg av mig, helt klart sevärd. 





Inga kommentarer: