fredag 1 mars 2013

Falkirk Wheel och Callander House!

Torsdag:
Besök på Falkirk Wheel.
Falkirk Wheel är en sluss mellan Forth & Clyde Canal och Union Canal. Höjdskillnaden mellan kanalerna är 25 meter. Naturligtvis kan man åka turistbåt i slussen :-)

- Är det den båten vi ska åka med, undrar Eva medan hon kortgraferar hjulet.
- Ja, det är den ni ska åka med, svarar jag.
- Ni! Vad menar du med det, undrar hon.
- Just som det låter, ni åker båt och jag stannar på land och förevigar hela spektaklet.
- Meeen, protesterar Eva
- Inga men, svarar jag. jag blir på land.


Så där sitter dom i båten och väntar på avgång.


Båten på väg in i vaggan.


Redo för avfärd.
OBS. Vi har solsken idag med. OBS


Halvvägs uppe.


Helvägs uppe.


Tut, tut, här kommer kanalbåten.


På väg in i Roughcastle Tunnel.



Kommentarer överflödiga.
Läs själv på skylten :-)


Ute igen.
För dom med bra syn, kanske kan se Eva framme i fören där hon sticker ut huvudet genom fönstret.
Fast att det var förbjudet.
Typiskt turister ;-)


Och här blommar Ginsten.


På väg tillbaka igen på Aquadukten.



Framme i vaggan och dax för nedfärd.


Halvvägs nere.


Din satan, satan, du din satans helvetes skit!

Bonnlurk, läbbiga skurk, ynkliga parasit.
Pottsork, snuskiga stork, din ruttna rot är full av kork.
Avskum, spattig och krum, du är så jävla dum.
Din usla gam, din slemmige torsk, förnicklade pappskalle, skum.

Förbanne mig!

Lägg ägg, slibbiga drägg, skitstövel och bandit.
Slashas, ditt vidriga as, piss och pest och senapsgas.
Sopprot, helidiot, fan vad det bär emot.
Din sabla bock, ditt feta arsle, våga dig aldrig mer hit.

Attans skitstropp!
Hör du din satans!
Helvete
Helvete
Helvete
Helvetes
Helvetes
Helvetes jävla skit!!!!!!

Den här "kärleksförklaringen" är till MIG, MIG och bara MIG.

Jag tappade min kamera i marken, rakt på objektivet när det var utfällt. Vilket innebar att det blev snett och kunde inte fälla in sig igen. Antagligen går det inte att fixa till utan jag måste köpa en ny. Så jäkla onödigt. Jag som älskar min fina lilla röda kamera.

Här ligger den med objektivet i luften och jag sörjer.
Skit oxå!




Fredag:
Ett besök på Callander House och Park stod på programmet idag. Gissa vad vi har för väder! Just det, SOLSKEN idag med.
Vi vandra runt i parken en timme och titta på olika träd, buskar, växter, svanar, änder och nån annan fågel som jag just nu har glömt namnet på. Hundar som sprang och lekte och badade och människor som promenerade. Ja just det, sothöns va det ju. 
Sen gick vi in i Callander House och tittade, det är ett gammalt "slott" med utställningar av olika slag. Det var helt klart sevärt, dessutom var det gratis hehe. 

Här står vi i solskenet och poserar.
Långt i bakgrunden kan man skymta slottet.


Nu har moster Ebba och kusin Eva åkt tillbaka till Sverige. Tack ni härliga människor för de här dagarna. Det har varit superkul att ha er här.

Ni trogna läsare och även ni som inte är så trogna, i morgon kommer jag att utlysa en ny tävling till er. Som vanligt behöver man inte att vara särskilt allmänbildad, supersmart eller genialisk, men lite tålmodig och klurig är inte fel.    

3 kommentarer:

Nenny sa...

aj aj aj. Kamera + mark = trasig kamera o lessen ägare. Been there, done that. Tar numera alla mina foton med mobilen.
Men hoppas din lilla söta kamera går att fixa.

Ang slussen... Åker man som turist bara upp o ner då eller? Jag antar att själva kanalen är längre än "turiststräckan"?

Anonym sa...

Hej Marie - följer som vanligt din blogg - alltid kul läsning - kände igen din moster Ebba som tidigare skolkurator på gymnasiet i Klippan - lev väl och skaffa ett handledsband till din kamera så du inte tappar den nästa gång Hälsar Eva C

Anonym sa...

Hej!
Tack för fantastiska dagar, väder, upplevelser och samvaro. Jag citerar min mor:
"Detta kommer jag att leva länge på."
"Precis det som var meningen", sa vi till henne.
Tack till dig Marie och jag hoppas att många av dina Sverige-vänner får tillfälle att göra om vår resa.
Kram från Eva