onsdag 27 februari 2013

Heldagsturistande i Edinburgh!

Idag har vi varit i Edinburgh hela dagen. Det enda som var planerat var att besöka ett antikvariat där Ebba kunde köpa en ny upplaga av Lord Of The Rings. Hon har läst sönder dom hon hade. Vi gav oss iväg vid tio med 4 plusgrader, helt blå himmel och vindstilla. Perfekt med andra ord.


Vi åkte från Grahamston station 10.23.


Moster Ebba på tåget i solens sken.


Framme på Edinburgh station.


Vi börjar med att kolla på ett riktigt fult monument.
Sir Walter Scott Memorial.
Solen skiner och blå himmel!


Här är han Sir Walter, Skottlands national poet.
Han är bland annat skyldig till att stackars Ivanhoe aldrig gifter sig med Rebecca, fast att han gör ett försök varje år.


Monumentet från en annan vinkel.
Lägg märke till turist Eva och turist Ebba lite till höger mitt i bilden.
Man bör oxå notera att krokusen blommar för fullt i Princess Garden.


Kolla va fint.
27 februari i Skottland.


Den gula krokusen lyser i kapp med solen.


En påsklilja vill oxå va med på bild.
Inte tusan är det påsk i februari heller!


Så här ser jag ut när jag kortgraferar dom fina blommorna :-)
Snygg stil va?


Eller vad sägs om den här stilen?
Kusin Eva siktar in sig på en blå krokus.


Tid att ge sig iväg att leta efter antikvariaterna.
Vi tar närmsta vägen, eller i alla fall den smalaste.


Ebba är modig och ger sig iväg in i Craig's Close gränden.


Eva följer efter.


Den här färgglada synen möter oss när vi kommer upp.
Solen skiner!


Det här är baksidan av Edinburgh Castle.
Men det är inte det som är det viktigaste i den här bilden utan jag vill bara visa er att himlen är blå och solen skiner.


Det här fiket stötte vi på helt oförhappandes.
Här satt J.K Rowling och värkte fram Harry Potter.


Skylt som satt på väggen.
Läs det om ni kan .-)


Jiiihhaaaa, vi hittade en antikvariatisk bokhandel.


Jodå, Ebba fick sina böcker.
Det syns inte riktigt på bilden men där är hur många böcker som helst.


Den här hunden är lite speciell i det avseendet att när hans husse dog och begravdes så flyttade hunden in på kyrkogården och bodde där resten av sitt liv. Han vägrade att lämna husses grav. Människor förbarmade sig över honom och gav honom mat och efter hans död reste man denna staty till minne av hunden Bobby.


Sen kan man då göra buissnes av det hela och öppna en pub och använda Bobby som lockmedel.

Efter en publunch är det dax att börja traska tillbaka till stationen.
Jag har ingen bild på lunchen.


Men Evas halvfulla ölglas fick tjäna som motiv när jag övade på att använda självutlösaren på min kamera :-)


Vi tar en annan gränd på tillbakavägen.
Lady Stair's Close


Ebba tar täten som vanligt.


Efter en heldag i Edinburgh tar vi tåget tillbaka till Falkirk 16.36.

Jag vill bara göra en liten notering till er.
Min moster Ebba är fyllda 80 år och travade runt med oss hela dagen utan den minst tillstymmelse till beklagan.

Tack Ebba och Eva för en härlig dag.





Inga kommentarer: