lördag 9 februari 2013

Kalops / Beef Stew

- Mamma, tror du det går att göra kalops, undrade ängel F häromdagen.
- Ja det tror jag nog, svarar jag.
- Kan du inte laga det på lördag?
- Om jag bara kan hitta högrev och lagerblad, så är det inga problem.
Vi äter sällan middag tillsammans eftersom vi jobbar som vi gör, men idag har vi varit lediga båda två så då passade det bra.

Det var bara till att börja googla.
Tack å lov för google, hur klarade man sig innan :-)
Högrev = Prime Rib
Lagerblad = Bay Leaf
Rödbetor = Beetroot

Iväg till TESCO för att se om jag kunde hitta det jag behövde. Jodå inga problem. Lagerblad fanns bland kryddorna som väntat. Högreven köpte jag över disk och fick själv välja vilken bit jag ville ha. 1 kg för 155:- inte billigt direkt, men jag kan försäkra att det var värt varje öre. Efter 2 timmars tillagning var köttet så mört att det bara trilla itu när man titta på det. Mmmmm. Jag har ingen bild på kalopsen för den slank ner innan jag ens hann tänka på att jag skulle tagit ett kort.


 Men jag har en bild på en sked istället.

Denna fantastiska sked fick jag i julklapp för ganska många år sedan av min far. Han har tagit en vanlig sked och borrat några hål i den. Den är superbra till t.ex att plocka upp röbetor med eller nåt annat där man inte vill ha med en massa vätska. 
Han är smart min far, jag har använt den jättemycket. 
Att den skulle följa med till Skottland var självklart. 





1 kommentar:

Nenny sa...

Ja det var en smart far du har!
Men åhhh kalops. Det var inte igår man åt det.. *sugen*