måndag 18 februari 2013

Aberfoyle i februari!

Jag hämtade ängel S vid tio på fredagsförmiddagen. Det är strålande sol och en 4-5 grader varmt. Härligt med andra ord. Vi knappar in Aberfoyle i GPS:n och ger oss iväg. Upp på motorvägen mot Stirling, kör av på avfart 10 och fortsätter rakt fram, precis som jag kollat på kartan att vi ska. Efter en liten stund säger GPS:n sväng till vänster. Okej, vi svänger vänster. Vägen blir smalare, håligare, svängigare för varje kilometer. Vi är ute på landet på riktigt. Får, åkrar, stenmurar, höga häckar, knappt ett hus i sikte och smalt som fasen. Ändå möter vi bilar med jämna mellanrum, så vägen måste ju leda nånstans.
Och sen helt plötsligt utan förvarning befinner vi oss i Aberfoyle.
En söt liten by som antagligen lever upp i april-oktober när turistsäsongen är igång. Vi svänger in på en parkeringsplats där ett antal vandringsleder har sin början. Jag hänger på mig ryggan och sen traskar vi iväg.

Aberfoyle ligger fint vid foten av kullarna.


Vi väljer att följa leden som är för svenskar.
Lägg märke till att vi har oxå snö :-)


Sofia är ivrig att komma iväg.


En liten bäck!


En lite större bäck!


Vatten som försvinner ner i ett hål,


kommer ut någon annanstans.


Detta trädet skulle kunna va prototypen för Enterna.
Lavskägge och hans polare.


Vy över kullarna.


Stigen delar sig och vi väljer att följa blå markering.


Då stöter vi på ett vattenfall.
Bilden ljuger, det var inte så pyttigt som det ser ut här.


Och helt plötsligt så ligger där ett hus!


Lunchdax i snön.


Efter lunchen hittar vi ett rävspår i snön.
Sofia börjar spåra ;-)


Hon hittar ingen räv, men väl en rhododendron buske mitt ute i skogen.


Se själv en tvättäkta rhododendronknopp.


Tillbaka i Aberfoyle efter 2,5 tim och då smakade det gott med varm choklad.

Vi har fortfarande en liten bit kvar till hotellet så vi packar in oss i bilen igen och fortsätter vår utflykt. Efter 10 minuters körning ser vi Loch Ard framför oss och vet att vi snart är framme vid hotellet.


Härlig vy.
 Som ni kan se på himlen så börjar molnen dra in över kullarna och solen är snart ett minne blott.


Kolla här.
Inte så illa va?


Det ligger otroligt fint med utsikt över Loch Ard och bergen.


Sa ju det!


Nere vid sjön fanns massor med aktiviter.
Vi hoppade över denna gången men jag kommer med all säkerhet att återvända hit och då ska jag nog testa något av det.
 I alla fall kanot eller nåt annat lugnt och fint :-)


Jag på toppen av hotell parkens vattenfall.
Ser ni mig, där längst uppe?


Sofia vilar i hotellets park efter en hård dag.


Dax att checka in och när vi öppnar dörren till vårt rum ser vi detta!


Fint va!


Gott om plats.


Vårt badrum.

Vi installerar oss, byter om till badkläder och går ner till hotellets pool och relax avdelning. Det blir inga bilder av oss i badkläder, kameror brukar inte må så bra i varm och fuktig miljö.
 Men efter några sköna avslappnande timmar där var vi redo för middag.


Fördrinken i loungen bestod av IRN BRU till mig och Coke till Sofia.


Haha, jag hade redan hunnit äta halva min förrätt innan jag kom på att jag skulle ta kort.
Men det ska i alla fall föreställa:
Tomat och Mozarella sallad med pestodressing.
Mmmmm, så gott!



Och så gör jag precis samma misstag med varmrätten.
Börjar äta innan kortgraferingen.
Lax med färskpotatis, varm sallad med ärtor och en citronsås.
Alltså! Himmelskt!


Men till efterrätten lyckades jag behärska mig.
Äpple, päron och kanel paj med varm vaniljsås.
Otroligt gott, men jag orkade faktiskt inte äta upp.

Efter en stunds pratande var vi redo för sängen och hur vi sov och vad vi gjorde på lördagen kommer jag att berätta för er i morgon. Nu ska jag ut i solen och njuta av våren som är på besök idag.

Ses i morgon!





Inga kommentarer: