tisdag 31 juli 2018

Fettjeåfallet!

Klockan nio lämnar jag Våmhus camping och fortsätter norrut. Jag hade två mål med dagen.: Kolla på Fettjeåfallet och övernatta på Lits camping norr om Östersund. 
Båda målen är nådda :-) 

Jag fortsätter på E45 den så kallade Inlandsvägen. 
Den går genom ett landskap av skog, sjöar och små fina byar. Den är tidvis ganska smal, backig och kurvig och med en hel del gamla tjälskador. 

Fint men svårt att se allt när man kör. 
Gissa hastighetsbegränsningen?!?

Ja tjenare!
Jag tyckte det var svårt nog att hålla 80 på sina ställen :-) 

Lunch i Ytterhogdal. 
Med en sådan utsikt gör det inget att lunchen blev två knäckemackor med kaviar. 

Så har jag då svängt av E45 och kör mot Klövsjö och Fettjeåfallet. 
Två kilometer att gå.
Toppen det blir skönt för ryggen att sträcka på sig. 

Börjar ju bra med en fin liten skogsstig. 

Sedan blev det en hel del rötter. 


och så kom stenarna. 
Många stenar, små stenar, stora stenar, hala stenar, torra stenar. 
Ja ni fattar, stenar helt enkelt. 
Dessutom gick det upp, ner, upp, ner. 

Parallellt med stigen rann ån. 

Ett litet fall. 

Jag vid det lilla fallet. 

Där är det ju. 

Lite närmare. 
Några killar badade i det kalla vattnet. 

Det är som en liten damm där vattnet forsar ner. 
Kan tänka mig att i maj när där är mer vatten så är det nog riktigt mäktigt eller när det har frusit på vintern. Det var fint nu också. Väl värt mödan att ta sig dit. 

När jag gick tillbaka upptäckte jag att en del tuvor hade okej med bär. 

Mums!
Jag hade inget att plocka i så det var bara att fylla munnen. 

Idag har jag kört ca 35 mil. 
I skrivande stund har jag ännu inte bestämt mig för om jag ska ta en extra natt här eller dra vidare i morgon. Jag ska sova på saken. 

Ni får veta i morgon :-) 

Puss och kram


1 kommentar:

Eva sa...

Så kul. Tack för att du orkar skriva. Fettjeåfallet ska jag leta upp vid tillfälle.
Godnatt. Kram från kusin Eva