onsdag 1 augusti 2018

Lappland!!!!!

Jag bestämde mig för att köra vidare idag i alla fall. 
Mitt mål är ju som sagt Treriksröset och Lofoten och vill ta mig dit så fort jag kan. Sedan har jag möjlighet att ta det lugnt och turista mer på väg tillbaka till Skåne igen. 

Jag packar ihop och lämnar campingen strax efter åtta. Det såg ut som om det skulle kunna bli regn så jag tänkte att det var lika bra att riva tält medan det var torrt. Jag hänger presenningen på luftning medan jag äter frukost. 
När frukosten är intagen och tänderna borstade går jag och byter kylklampar och är redo att lämna. Då ser jag i backspegeln att presenningen hänger kvar där jag hängt den. Ops, det var nära att den blev kvar på Lits camping. 

När jag kommer till Dorotea stannar jag till för en bensträckare och för att lyxa till det med en Festis. 

Va fasen?
Jag är i Lappland!!!!
  Ehhh jag hade inte högsta betyg i svensk geografi, inte i geografi överhuvudtaget. 
Men hur coolt är inte det att ha kommit till Lappland redan. 

En fin liten sjö finns också i Dorotea. 

Jag kör vidare och när jag passerat Wilhelmina börjar det plötsligt dyka upp renar i vägkanten. Så häftigt och så läskigt. Man vill ju inte köra på dom. 
Jag kunde inte stanna för att ta en bild, men jag är övertygad att det kommer att dyka upp tillfälle för det. 

Så här ser vägarna ut mil efter mil med antingen skog eller

myrar eller

sjöar och så ibland någon liten by. 
Fantastiskt vackert men svårt att kunna ta in när man kör. 

Efter 28 mil kommer jag vid halv tre fram till Storuman. Det är fullt med mörka moln över fjällen och det mullrar oroväckande. 
Jag sätter snabbt upp tältet och stoppar in allt jag eventuellt behöver ifall det blir oväder och jag inte kan ta mig ut ur tältet på några timmar. 
När jag är klar har det ännu inte brakat loss så jag tar en snabb runda i området. 

Naturligtvis ligger campingen vid en sjö med fjällen i bakgrunden. 

Bada kan man också göra. 

Ja så kom då det där regnet 

och nu sitter jag i tältet och kikar ut. 
Ganska mysigt faktiskt, i alla fall en stund :-) 

Det fick bli ett par knäckemackor till kvällsmat. 

I morgon är planen Jokkmokk, enligt avståndstabell är det ca 30 mil dit. 
Får väl se hur det känns, varje mil tar något längre tid än en mil på E4 eller E6 i Skåne. 

Jag vet att jag inte har så många fantastiska bilder än men dom kommer förhoppningsvis när jag slutat transportera mig. 

Det verkar som om regnet lättar så kanske jag kan komma ut ur tältet innan det är läggdags. Vi hörs i morgon. 

Puss och kram

1 kommentar:

Eva sa...

Hej. Läser din blogg högt för mor. Hon hälsar.
Ja coolt att du är i Lappland. Hälsa Jokkmokk. Ta dig ordentlig tid för besök på museet!
Kram kusin Eva