fredag 24 augusti 2018

Heldag överallt!

Jag kan börja med att säga att pajen blev jäkligt god. 

Idag åkte jag till Naturhistoriska riksmuseet. 
Jag tog pendeltåget till Odenplan och sedan buss vidare. 
Det är otroligt smidigt att ta sig fram, pendeltåg, tunnelbana, spårvagn och buss. Missar man en tid så behöver man sällan vänta mer än 5-15 minuter.  

Innan jag visar några bilder från museet måste jag passa på att säga: Om man bara har tid till att besöka ett museum när man är i Stockholm så är Naturhistoriska det man ska gå på. Dessutom är det gratis. Jag gick runt i nästan fyra timmar och då tror jag ändå att jag missade något. 
Där finns uppstoppade djur, djurskelett, fossiler, stenar, insekter, djur i vatten, Cosmonova  m.m. m.m. 

En verkligt pampig byggnad. 

Ett elefantskelett. 

Valross. 

De flesta djuren är bakom glas så det är svårt att ta kort utan att det reflekteras. Ni ska slippa se alla bilderna jag tog, jag vill bara att ni ska få en hint om hur himla fint det var där. 

Isbjörn.

Liten söt fjällräv i vinterpäls. 

Skelett från en Kaskelott. 

Dom hade en hel vägg med fjärilar. 

Påfågelöga.

Makaonfjäril.

Lodjur på språng. 

Som sagt: Väl värt ett besök. 
Naturhistoriska riksmuseet!

Efter det så åkte jag tillbaka in till centrum. 
Jag hade en liten plan på att besöka något mer gratismuseum men när jag strosat runt en stund så kände jag att det fick räcka för idag. Jag skulle ju kolla in festivalen i Södertälje också :-) 

Några typiska turistbilder från Stockholm ska ni få. 

Plattan!
Sergels Torg. 

Kungliga dramatiska teatern. 

Karlaplansfontänen. 

Ja så var det ju den där festivalen. 
Jag är kass på att göra städer och jag är kass på att göra festivaler. 
Men ett par meningslösa bilder ska jag bjuda på :-) 

Drakbåtstävling. 

Folk och vimmel. 

Folk och vimmel. 


Jag köpte mig en liten ryggsäck i alla fall. 
Min handväska gick sönder i axelremmen förra veckan så det var kanske inte så dumt med festival ändå. 

I morgon drar jag mig hemåt. 
Tusen tack till Eva och Anders som låtit mig bo hos sig, först i stugan i Lofttjärn och sedan i deras hus i Södertälje. 

Puss och kram






1 kommentar:

Eva sa...

Kul att du kunde roa dig medan jag packade och for till Riga! Och visst r Naturhistoriska fantastiskt?! Ha en bra resa hem och vet att du fr stanna hur lnge du vill. (Ser att 3 bokstver p kanten inte vill flja med till kommentaren.) Kram kusin Eva