söndag 12 augusti 2018

Umeå by söndag!

Okej!
Jag börjar med ett erkännande.
Jag är helt kass på att göra stan, jag vet inte vad man gör i en stad.
Jag attraheras inte av shopping, gallerier eller shoppingcenter, fikaställe och restauranger. 
Så vad gör jag då när jag kommer till en stad?
Jo jag letar upp parker och promenadställe.Jag letade efter något museum men de låg en bit bort och jag är inte så himla bra gåendes. Däremot hittade jag ett gitarrmuseum, inte för att jag vet särskilt mycket om gitarrer men bättre än att gå runt i affärer. Stängt söndagar!!!!
Som sagt helt kass på att göra stan.  

Jag tog bussen in till stan. 

Umeå, björkarnas stad säger man ju.
Det stämmer verkligen, det är alléer av björkar vid jättemånga av vägarna.

Grönskande parker. 

Litet vattenfall.

Vit blomma.

Rosa blomma.

Blå blomma.

Jo jag tog såklart en runda i city också.
Fanns en hel del gamla fina hus.

Antar att det här huset har fungerat som varmbadhus.

Koppartak är inte billigt men fint. 

Sen en supermodern byggnad mitt i allt. Bibliotek och hotell. 

Fem sådana här vilstolsbänkar fanns längs med älvpromenaden. 

Där man kunde sitta och kolla ut över Umeälven. 

Google street view bil. 

Efter några timmar tog jag bussen tillbaka, åt en sen lunch och sedan har det varit relax för hela slanten. 

Läsa är ju aldrig fel. 

I morgon drar jag vidare söderut längs med östkusten mot Sundsvall. Inte säkert att jag kommer ända dit. Jag har ju höga kusten att besöka så det kan nog ta sin lilla tid. 

Puss och kram

1 kommentar:

Eva sa...

Skönt att relaxa också. Ser fram emot att träffa dig snart.
Kram från kusin Eva