fredag 3 augusti 2018

Regn, regn och regn!

Jodå det regnade och åskade stora delar av natten. Det slutade vid fem- tiden så jag slapp riva tältet i regn i alla fall. Det var fortfarande fuktigt och lite vått men det var okej. 

Efter att kollat vädret i alla väderstreck så inser jag att jag skulle blivit söderöver :-) nåja nu är jag ju i Lappland och tänker inte köra söderut. Österut är inte heller aktuellt så då återstår bara två håll. Min plan var ju rakt norrut till finska gränsen men vädret ditåt är inte kul. Så jag beslutar mig för västerut, där det ser aningen bättre ut. 

När jag ger mig iväg vid halv nio har det börjat regna igen. Jag hade fått tips om två stopp på vägen mot Gällivare. När jag kom till Akkats kraftstation fanns det ingen chans att kliva ur bilen, inte heller vid Harsprånget eftersom himlen var öppen. 

Däremot var det nästan uppehåll när jag kom till Porjus kraftstation så jag stannade där istället. 

Stora Lulevattnet. 

Dammluckorna! 

Syns att luckorna inte är öppna.

Själva kraftstationen!
Antar att det är nödvändigt men otroligt fult. 

Aningens bättre bild på en ren idag. 
Jag har inte sett några stora flockar än, bara en och en eller några tillsammans. 

Regn, regn och regn. 

Lunchen (läs knöckebröd) intogs i bilen. 

När jag kom till Sappavaara svängde jag av på E10 och lämnade härmed E45 som jag följt så troget. Så mot Riksgränsen Norge istället för Karesuand Finland. 

Jag passerade Kiruna gruvan. 

Vägen mellan Kiruna och Björkliden är otroligt vacker. 

Först 4 mil med låg fjällskog och sjöar. 

Sedan 5 mil längs med Torneträsk och berg. 
Synd att det inte var lite bättre väder bara. 

Jag stannade för kissepaus vid en rastplats där jag såg den här asfaltsvägen leda rakt in i skogen. Då måste jag ju kolla, dessutom behövde jag sträcka på benen. 

Fler bord och en grillplats. 

En fin liten sjö var där också. 
Mygg var där med! 

Jag kommer fram till Björklidens Camping och bestämmer mig för att stanna där. Just då är det uppehåll och jag tänker att kanske jag har tur igen att kunna resa tältet i torrväder. 

Ganska trist camping men den ligger ju fint vid berget i bakgrunden. 
34 mil blev det idag. 

Nu har jag 4 mil kvar till norska gränsen och de efterlängtade öarna i norra Norge. 
203 mil har jag kört så här långt. 

Ja just det. Idag är första officiella dagen på min semester. 
De andra dagarna har bara varit lediga dagar :-) 

Puss och kram




  

Inga kommentarer: