tisdag 14 augusti 2018

Följ dom bruna skyltarna!


Den här bilden tog jag inatt klockan kvart över tre när jag var uppe på toa. 
Fin tycker jag!

Idag hade jag bestämt mig för att göra avstickare när jag ser en brun skylt som visar att här finns något intressant att se. 

Så när jag kört några mil kommer där en skylt Gränsforsbruk. Jag kör av och följer vägen som aldrig tar slut. Jag tänker efter ett tag att jag nog kommit fel på något vis och funderar på att vända. 

Då får jag syn på skylten. 
Äntligen!

Yxor, yxor och så några yxor. 
Om man ville köpa så låg priset på 750 kr - 3800 kr. 
Tack men jag tror jag avstår. 

Där fanns ett krukmakeri också, så där gick jag in. 

Jodå, fina grejor ifall man nu gillar keramikskålar, fat och krukor. 

En helt meningslös avstickare på nästan 2 mil. 
Bättre tur nästa gång!

Nästa avstickare är mot Hornslandet.

Lite bättre tur där.
Längst ner på udden hittade jag en sandstrand. 
Passade på att äta min vanliga knäckemackelunch. 

Gräs och sanddynor.

Stranden och havet.
Bottenhavet.
Oj vad horisonten lutar i Bottenhavet :-) 

Och så där mitt på stranden står den här skylten. 
I mitt huvud är den helt malplacerad men sedan kommer jag ihåg att jag fortfarande är ganska långt norrut. 

Jag kör vidare och hittar ett fint fiskeläge som heter Kuggören. 

En sån skylt kan man inte missa. 
Vägbeskrivning: Förbi kapellet mot labyrinten. 
Ja men då går jag väl dit då. Jag gillar ju rökt fisk. 

Här är ju kapellet. 
1779 står det ovanför dörren. 

Altaret. 

Orgeln. 

Men titta en skylt till. 
50 meter till ca
Undrar om någon klagat och sagt att det är ju faktiskt 55 meter och därför har man skrivit till ca sen för att gardera sig. 
Vad vet jag!

Det här är fantastiskt!
Här finns närfiskad ekologiskt lokalproducerad vild fisk.
Tänk er vilket miljöfenomen :-) 
Dessutom så var det bara att ta själv och antingen lägga pengar i en burk eller swisha. 
Jag tog en liten pepparkryddar rökt laxbit. 
Jag swishade!

Är det med dom här som dom fiskar den ekologiska lokalproducerade vilda fisken?

Visst är det fint med alla dessa röda stugor?

Tid att börja leta efter övernattningsställe. 
Hittar ett i Ljusne. 

Det här är dagens utsikt från tältet. 

Att följa dom bruna sevärdhetsskyltarna är en chansning. 
Hur det blir i morgon, ja det återstår att se. 

Förresten: Laxen var delikat!

Puss och kram


1 kommentar:

Eva sa...

Kuggören... ännu ett namn från Sjörapporten. Du kommer att sitta klistrad vid radion kl 15.50 och 21.50 När du kommer hem! Bjuröklubb NO 10 m/sek, Kuggören Nord 8 m/sek. Och så ser du en massa fyrar, röda stugor och havet framför dig.
Kram från kusin Eva