fredag 10 augusti 2018

Storforsen!

Det kom ett tält till med en ensam kille. 
Så vi var två om en hel servicebyggnad, så himla skönt. 
Det fanns en tältavdelning till på campingen men den låg alldeles intill lekplatsen och vis av erfarenhet är det ingen bra idé att tälta där. 

Så här såg lilla Luleälven ut i morse halv sex. 

Det blev inte söderut idag utan österut i stället. 
Det skulle regna i inlandet och vädret skulle vara bättre vid ostkusten. 

Så jag ger mig iväg mot Luleå men efter att ha pratat med kusin Eva så bestämde jag mig för att köra mot Älvsbyn och Storforsen som ligger 4 mil därifrån. 
Jag har varit där för 13-15 år sedan men minns att jag tyckte att det var riktigt häftigt att se. Det var det denna gången med kan jag lova. Jag tog nog 30 bilder men ni ska slippa se alla. 

Storforsen!

En bit av den gamla fåran.

Liten fors.

Här kommer den då lite lugnt och fint. 
Piteälv!

Sen ökar den lite grann. 

För att sedan bara rasa utför.

Här är jag stel och uppstyltad. 
Det regnade, därav regnkläderna. 
Tur att jag körde mot ostkusten för vädret är ju sååååå bra där. 
Ha ha ha, vad korkat att tro att man ska vara taktisk. 

Hej å hå!

Full fart!

Sista bilden från forsen. 
Den är riktigt häftig att se, det dånar så man kan inte prata med nån. 
Väl värt att se. 

Jaha så var är nu uppehållsvädret?
Jag tänker att det är lika bra att dra sig ända ut till kusten. Jag har åtta mil till Piteå så det är bara att köra på. Jag kör och jag kör och det regna mer och mer. 
Tusan med, vill ju helst slippa slå upp tält i ösregn. 

Nu är klockan halv sex och jag är både hungrig och trött och ingen ljusning syns på himlen. Jag ser en skylt där det står stugor på, ja va fasen jag svänger av. Man kan ju alltid fråga vad det kostar. 

- Har du en stuga för en natt, en person utan att det ruinerar mig?
- Tja jag har tvåbäddsstuga och den kostar 1000 kr/natt.
- Nä tack det är lite för dyrt för mig. Vad finns i stugan?
- Där finns allt. Toa, dusch, pentry med all utrustning, två sängar och en sittgrupp, och så altan och utemöbler. 
- Okej, nä jag får nog köra vidare då. 
- Har du kontanter?
- Ehh nä.
- Om du hämtar ut kontanter i affären där borta så kan du få den för en femhundring. 
- Taget, säger jag då. 

Jag ursäktar utgiften med att jag under mina snart 14 dagar jag varit iväg har handlat mat för bara  390 kr och då ingår 2 glassar och 2 läsk. 

Regnet fullkomligt öser ner så jag blir dyngsur när jag lastar in grejorna i stugan. Men strunt samma jag kan ju torka mina kläder :-) 

Man kan sitta på altanen fast att det regnar för den är under tak. 
Men jag blir inne. 

Det blev några fler mil än jag räknat med 32 st närmare bestämt. 
Men jag har turistat i alla fall. 

Nu ska jag duscha i en dusch utan polletter och utan att någon står på kö utanför. Sedan ska jag sova i en riktig säng och i morgonbitti ska jag äta frukost på altanen. 

Puss och kram.

2 kommentarer:

Eva sa...

Njut av värmen i stugan! (Hoppas att det är varmt...)
Och hoppas att regnet drar förbi tills imorgon
Kram från kusin Eva

Anonym sa...

Klokt beslut att ta in i stuga 👍! Sov gott och så hjälper jag dig med att hoppas på uppehåll i morgon. Carina P