måndag 13 augusti 2018

Höga kusten!

Jag lämnar Umeå vid 9-tiden och kör mot Sundsvall. 
Vid Ullånger kör jag av E4 och in på en turistväg som går runt i Höga kusten området. 

Bara att följa den här skylten.
Praktiskt!

Vid Nordingrås rastplats stannade jag och käka lite lunch. 


Framsidan på förra bilden. 

Utsikten från rastplatsen. 
Hela rundan var riktigt fin. 

Så här körde jag :-) 
Fram och tillbaka och ut på uddarna. 
Hit och dit med andra ord. 

Kyrkan i Nordingrå.
Byggd 1825-29 och restaurerad 1962.
Bilden är lite mörk för jag hade motljus. 

Gången och altaret.

Läktare och orgel.

Dom har fin utsikt. 
Ja dom som ligger där menar jag. 

Norrfällsvikens fiskeläge. 
Mysiga små gator och fina gamla fiskarstugor. 

I den här stugan hade man loppis. 
Jag gick inte in korkat nog. 

Så söt!

Fin vy utöver vattnet hade dom också.

Det blev ytterligare några mil innan jag var tillbaka på E4 igen. 

Vid Ramvik precis innan man kör på motorvägen kunde jag ta den här fantastiska bilden av Höga kusten bron :-)

Det börjar bli dags att hitta en camping. 
Jag hittar en vid Bye och svänger av där. 
Det ser väldigt spartanskt ut men jag kliver av och går in och frågar om dom har en tältplats. Jag går alltid och kollar först innan jag bestämmer mig. En del campingar har tältplatser som är lika knutiga som en nyplogad åker. 
Man vill inte gärna slå upp ett tält på sådant underlag. 
Jag går runt på campingen och tittar och det finns inte en enda gäst. Där står en husvagn utan bil men den ser ut att vara färdig för skroten och tältområdet är just så ojämnt som jag inte vill ha det. 
Nej tack säger jag och kör igen. 

Nästa camping ligger precis innan Timrå. 
Jag svänger in och det är bara en liten camping med plats för kanske ett trettiotal husvagnar eller husbilar. 

Tältområdet är helt okej. 
Det här ser jag när jag öppnar tältduken. 
20 meter till vattnet. 
Vivstavarvstjärnen heter den lilla sjön. 

Jag festar till det med kycklingprinskorv och pulvermos. 
Lagat på mitt fina campingkök. 
Det är tredje gången jag kan använda det i Sverige på grund av eldningsförbudet. I Norge kunde jag använda det hela tiden. 

Mos med rostad lök och prinskorv. Tomater och mjölk. 

Efter middag och disk så tog jag en kvällspromenad. 
1,2 kilometer på fin skogsväg gick faktiskt ganska bra för knäet. 

Ja det var nog allt för idag. 
Nu ska jag fortsätta läsa på boken.
Jag har ännu inte bestämt mig ifall den har fångat mig eller inte. 

Puss och kram.


1 kommentar:

Eva sa...

Det låter som en helt ok dag. Bye camping tror jag att vi har hyrt en helt kass campingstuga en natt förra året. Ringde utefter vägen och bokade. Kom fram 21.30 och då var det liksom inte läge att hitta nåt annat. Dyrt och kass!
Din camping ser mycket bättre ut! Klokt att dra vidare från Bye.
Kram från kusin Eva.