torsdag 23 augusti 2018

Drottningholm!

Idag åkte jag till Drottningholm. 
Jag tog pendeltåget till Solna och sedan bussen till Drottningholm. 

Framsidan på Drottningholms slott. 
Ganska pampigt!

Längs allén upp till slottet stod statyer. 
Jag tog inte kort på alla :-) 

Där stod också stora urnor med Afrikas blå lilja. 

Visst är dom vackra?

En gräsand som låg på grusgången hade ingen lust att flytta sig. 

Porten till slottsträdgården. 

Baksidan på slottet och lite av trädgården. 

Fontäner och statyer fanns det gott om.
Här kommer några exempel.

Motljus så figurerna blev lite mörka.
Borde gått runt om och tagit en ny bild. 

En annan fontän. 

Och ytterligare en staty. 

Trädgården är gigantisk och jättefin. 
Massor av bänkar att sitta på och många små labyrintgångar där man kan strosa i stort sett själv. 

Jag tog trädgården först för jag kände att det var ganska skönt att sträcka lite på benen efter resan dit. Dessutom började jag bli hungrig så jag satte mig på en av bänkarna och åt min medhavda macka. Det visade sig vara fel beslut. När jag kom tillbaka till slottet för att gå in kom där minst två busslaster med japaner eller kanske kineser. Asiater i alla fall. Dom kom före mig i kön och jag kände bara att: Nej tack jag tror jag skippar att gå in. 

Så jag åkte tillbaka till Södertälje och gick en sväng i stan där istället. 
Dom höll på att bygga små tält och stånd längs hela gågatan. Det ska visst vara någon festival eller något i helgen. Kanske läge att kolla in det i morgon. 

S:ta Ragnhilds kyrka!

Predikstol och altare.

Orgelläktaren.

Jodå, dom hade fontäner i Södertälje också. 

Efter en timme gav jag mig hemåt igen. 

Vi plockade ju blåbär i Lofttjärn och hur mycket man än äter till frukost så finns det fortfarande en del kvar. Jag gjorde en äpple och blåbärspaj. Ingen aning hur det kommer att smaka men det ska jag snart få svar på. Den behöver bara svalna en liten stund, sedan..........

I morgon är troligen min sista dag här och på lördag åker jag hemåt. Tror jag!

Puss och kram

Inga kommentarer: