torsdag 16 augusti 2018

Bokläsning i Kopparberg!

Jag lämnade Fagersta vid tio och för första gången fick jag riva tältet när det småregna. Jag har haft tur hela vägen att jag både satt upp och rivit tältet vid uppehåll. Just idag var det okej eftersom jag ska köra till Lofttjärn och bo några nätter i stuga. Så då har jag chans att torka tältet. 

Jag har bara cirka 10 mil till Kopparberg där jag ska träffa Kusin Eva, hennes dotter Ylva och hunden Esme. Så jag bestämmer mig för att det blir en följa bruna skylten förmiddag. 
Första skylten som jag ser är Engelsbergs bruk. Okej, låt gå för det. 

Jag har inga direkt förväntningar på vad jag ska få se så jag traskar bara runt och kollar lite. Nu borde jag ju läsa på lite när jag kommer fram för att veta vad jag ska titta på. Men men. 

Gamla brukskontoret.

Spannmålsmagasin. 
Kolla längst ner i vänstra hörnet. Vad är det?

Dåtid och nutid!

Trädgårdsmästarebostad.

Ja men det är ju bara att gå dit skylten pekar. 

Stigen ser ju inbjudande ut.

En gammal kolmila från 1940 talet. 

Ja men lätt att kortgrafera ett hål där milan stått en gång :-) 

Smedja. 

En gammal våg.

Dom väger några kilo, jag kunde inte se vad det stod på dom.

Herrgården.

När jag tycker att jag tittat färdigt kör jag mot Kopparberg, jag är framme vid ett och är då hungrig. Jag parkerar bakom ICA och plockar fram mitt kök och började laga mat. Jag fick lite konstiga blickar. Sen går jag till turistbyrån och lånar toan och efter det sätter jag mig i bilen och läser och väntar på Eva. 

Här är stugan som jag ska bo i några dagar. 

Det skulle bli fläskpankaka till middag men det fanns ingen lingonsylt. Ja men då är det ju bara att gå utanför dörren och plocka några. 

Ganska små men dock. 

En djup tallrik full.

Mosade lingon med strösocker = rårörda lingon.

Mumsigt va det. 

Puss och kram

1 kommentar:

Eva sa...

Tack för att du väntade på oss sölkorvar och välkommen till Lofttjärn. Visst är det praktiskt med ekologiskt odlade råvaror utanför knuten? Och gott blev det. Du var en hejare p att mosa lingon!
Kram från kusin Eva