torsdag 2 augusti 2018

Polcirkeln!

Dagens första bild är gårdagens sista. 
Det slutade regna en stund och solen kom fram strax innan den gick ner. 
10 minuter efter jag tagit bilden började det regna igen. 

Jag kom iväg vid nio idag med. 
Jag ser en massa fint när jag kör men oftast finns det ingen möjlighet till att stanna och ta kort.

Här lyckades jag hitta en P-ficka så jag kunde ta ett kort i alla fall.

Ser ni renen :-) 

Dagens knäckemackor intogs till bruset av Piteälven. 
Misstänker att den brukar innehålla mer vatten och mer brus. 
Men den var fin i alla fall. 

Jag passerar en liten by och plötsligt går vägen över och blir grusväg. 
Vad tusan nu då? 
Har jag missat att svänga av? 
Jag fortsätter en bit och då möter jag ett par husbilar och jag ser en husvagn i backspegeln. 
Hmm antingen har alla kört fel eller ........ Jag försöker minnas om jag sett en skylt om vägarbete, men kan inte minnas om jag har. 
Jag kör på och efter att ha kört i 30 i en halvtimme så är där lika plötsligt asfalt igen och skylt om tillåtna hastighet nu är 100 igen. Det var bara 70 på grusvägen. 
Det var nog ett vägarbete och jag missade nog skylten :-)  

Tid att sträcka lite på benen.
Bästa stället för det borde vara på polcirkeln. 


Jag festar till det med glass och kall dricka. 
Det är ju inte varje dag jag passerar polcirkeln :-) 

Killen i kassan tyckte att jag skulle ha en specialstämpel på kvittot eftersom det var första gången som jag var vid polcirkeln.

Framme i Jokkmokk och efter tältresning och dusch tar jag mig en efterlängtad promenad.
Då får jag syn på detta konstiga.

Det hängde längst ut på grenen på en björk. 

Vad tusan är det här? 
Jag kunde inte komma närmare. Det ser ut som små bruna larver. 
Kusin Eva! Hjälp! 
Eller såklart vem som helst som vet vad det är. 

Dagens sista bild får bli en blomma. 

I morgon har jag ingen tydlig plan om hur långt jag ska ta mig. 
Det ska troligen regna hela natten och hela dan så jag får väl anpassa mig lite efter det. Det är inte superkul att slå upp tält i regn. 

Förresten så blev det 31 mil idag. 

Puss och kram 




1 kommentar:

Eva sa...

Stanna där du är och kolla muséet ordentligt och Jokkmokks gamla kyrka och parken vid Talvatis (sjön i Jokkmokk). Du får ju passa dig så du inte bara kör bil varje dag!)
Kram från kusin Eva ,som sitter i din Mors kök och har det bra.