onsdag 15 augusti 2018

Avesta!

Jag satt och kolla på kartan igår kväll. 
Vart ska jag köra nu?
Avesta läser jag, hmm Avesta känner jag igen. Ja just det!
 Det är ju där Helene kommer ifrån. Jag ringer henne för att höra om hon har några tips att göra eller se i Avesta. Jag får en del tips av henne, några hann jag med att göra. 

Jag kör iväg från Ljusne vid 9-tiden. Det brukar vara då jag är packad och redo att dra iväg. 
Mot Gävle och sen mot Avesta. 

Världens största dalahäst har dom där.
13 meter hög och 12.8 meter lång.

Dalälven!

Döda fallen.
Låter lite makabert tycker jag.

Stigen ser inbjudande ut.

Här ska man nog gå upp.

Väl uppe fanns en informationstavla om hur fallen skapades för 8000 år sedan och varför dom är torrlagda idag. En mycket intressant och lättförståelig information med bildassociationer. 

Sen gick man ut på en ramp eller spång eller vad det nu kan heta. 

Fallet uppifrån. 
Tja, inte den bästa bild jag tagit i mitt liv.

Här syns det lite bättre.
Ja det har nog varit ganska mäktigt när där kom vatten forsande. 

Avesta verket.
Där inne finns nu konstnärsutställningar. Det kostade 100 kr att gå in så jag skippade det. 

Ja men här går jag in. 

Dörren är låst men det står öppet 13-15 på dörren och klockan är kvart över ett. Jag vänder om för att gå när dörren öppnas bakom mig. 
- Vi har öppet, säger en äldre herre, det är bara att dörren är låst av säkerhetsskäl. Vill du komma in och titta. 
- Ja tack, om det går bra.
- Visst, det går bra. Det kostar en liten slant. 
- Okej, hur mycket? 
- Tja du är väl inte pensionär, säger han och ler lite. 
- Nja nästan, svarar jag. 
-Det är 30 kr för pensionärer och 50 kr för vuxna.
- Och för nästan pensionärer då?
- Ja vi säger väl 30 kr då, säger han och skrattar.
- Tack så mycket!
- Vill du ha guidning?
- Kostar det något extra?
- Nejdå, det ingår i priset. 
- Ja tack då tar jag gärna en guidad runda. 

Så för 30 kr fick jag en privat runda av en herre som var otroligt påläst och intressant att lyssna på. En och en halv timme gick han runt med mig.
Fantastiskt!

Världens största 10 daler silvermynt från år 1644. 
Det vägde 19,2 kg. 
Det stoppar man inte i bakfickan direkt. 
Jag tog några fler kort men dom blir inget bra med allt glas och ljus. 
Museet är privatägt och alla mynten som är där är privata. 

Fina gamla hus fanns också i stan.

Precis som en kyrka. 

Jag kör vidare och hamnar till slut på en Eskilns camping utanför Fagersta. 
Såklart ligger campingen vid en sjö men i sjön håller dom här till. 

En vattenskidorlinbana. 
En linbana som går runt med handtag att hålla i. 
Dom åkte även board av nåt slag och gjorde tricks och hopp. 
Det var kul att kolla på, många var jätteduktiga. 

I morgon drar jag till kusin Evas stuga i Lofttjärn. 
Helt ärligt ska det bli ganska skönt att slippa sätta upp tältet några dagar. 

Puss och kram

1 kommentar:

Eva sa...

Du är så välkommen! Jag ska bara se till att packa och åka dit själv.
Kram från kusin Eva