söndag 5 augusti 2018

Lofotens klo!

Det har varit en kall natt, lite regn har det kommit och det har blåst ganska övertygande. Campingen ligger ju alldeles vid havet så stormlinorna var ordentligt spända. 

Efter frukost, disk och tandborstning gick jag till receptionen och boka en natt till här. Det ska vara uppehåll de närmsta dagarna så det är lika bra att stanna här då. 

Jag hade ju bestämt att besöka Lofotens klo idag så jag gav mig iväg vid 9 tiden de knappt 3 milen att köra. Supersmal, superkurvig och superbackig var vägen, men tjatig som jag är superfin. 

Här står jag nu så långt ut på spetsen man kan komma. 
Sista byn heter Å, där finns en stor parkering och sedan går man kanske en kilometer. 

Tindsvika heter viken som går in till byn. 

Spetsen från en annan vinkel.

På den här klippan var det ett himla väsen och klippväggen full med fågelskit. 

Efter full zoom på kameran ser jag att det är skarvar som håller till där. 

Ser ni det gröna vattnet?
Nä det är klart att ni inte gör!
I morgon måste jag försöka komma högre upp så att det går att se även genom en kameralins. Jag hör till dom som vägrar använda filter. 

Fina klippor att traska runt på. 

En liten sjö på berget :-) 

Den lilla byn Å lite grann från ovan. 

Inloppet i lilla hamnen. 

Hamnen. I det röda huset fanns ett Torrfiskmuseum. Det kostade 50 nkr att gå in så jag hoppade den upplevelsen. 

På väg tillbaka stannade jag till i byn Svolvaer för att handla lite middagsmat.

Svolvaer.

Utanför Coop i Svolvaer.

Efter lunchen, som var kraftigt försenad, var det dags att utforska närområdet lite. 

Stranden nedanför campingen. 50 meter från mitt tält. 


Inga kommentarer!

Stranden från andra hållet. Campingen ligger där borta. 

Bergen i fjärran.

När stranden var slut fanns det några klipphällar som jag traskade över. 
Då hittade jag en strand till. 

Inte en kotte på den stranden.
Så där gick jag och filosoferade en dryg timme. 
Skönt med inga ljud :-) 

Man kan ju såklart inte gå på stranden utan att hitta en massa spännande saker.
En korall, tror jag. 
Det fanns hundratals av dom. 

Snäckor i olika färger och former. 

En annan sort. 
Jag har givetvis fler bilder på snäckor men jag tror de här räcker. 

Kanske anar ni den gröna nyansen här?

Vädret hur är det, kanske någon undrar. 
Idag har det varit 14 grader, nästan ingen vind, molnigt men solen har verkligen kämpat för att kasta svaga värmande strålar genom de tjocka molnen. Inget regn.  

Vad som händer i morgon vet jag inte än, inte heller om jag ska stanna ytterligare en natt här eller flytta på mig. 
Den som kikar in här i morgon kväll får veta :-) 

Puss och kram

Inga kommentarer: