lördag 11 augusti 2018

Vidare söderut!

Jo det var skönt att duscha och sedan kunna gå omkring i t-shirt och trosor. 
Däremot har det varit för varmt att sova, från att ha sovit i ca 6-12 grader blev 20 plötsligt väldigt varmt :-) och sängen var lite hård. Men det var lätt att gå på toa på natten. 

Jag körde vidare söderut vid nio, efter Skellefteå svängde jag av mot Bjuröklubb. En 4 mil lång avstickare på superdålig väg där hastigheten fick bli den blygsamma 30-40 km/tim. Där ska vara en gammal fyr och några fornlämningar från tiden när det jagades säl på isarna. Jag borde kunna redogöra bättre för vad jag tittade på men......
Ni får lite bilder istället:

Ett riktigt fin hederligt utedass. 
Kanske inte roligaste bilden, men jag tyckte det var fint. 

Tur man inte bor i Skellefteå för med alla dessa rönnbär så kommer det att bli kallt till vintern. 

Grusväg till fyren.

Trägång med informationsskyltar upp till fyren. 

Utsikt från toppen.

Fyren! 
Man kan hyra övernattning i den. 
Jag frågade inte vad det kostar. 

Utsikt över Bottenviken.

och så träffade jag en gammal bekant som jag inte sett på ett tag. 
Skuggan Carlsson, kul att se dig. 

Jag tycker det är fint med sådana här klipphällar. 

Man kunde gå ner till havet också men där blåste det styv kuling. 

500 meter ska jag väl klara av att gå. 

Jo men den stigen ser ju fin ut, ganska jämn så det är nog okej för knäet. 

En minst tusen år gammal bosättning för jägarna som deltog i säljakten. 
Dom har till och med en julgran. 

Jaha, så såklart så skulle det bli stenigt. 
Inte bra!

Jag kör vidare för att svänga av mot Lövånger där det finns en gammal kyrkby. Det var ingen bra idé, hela centrum var avstängt för dom hade någon sorts byfestival eller nåt. Nä tack, tusentals människor som trängs och är överallt är inget för mig så jag vände igen. 

Mot Umeå istället, jag hittar en campingplats precis innan centrum vid en sjö som heter Nydalasjön. Där slår jag upp mitt tält och tar mig sedan en bensträckare ner till sjön. 

Ja men här ser ju fint ut. 

Sandstrand. 

Till och med badbrygga. 

Jag tror jag stannar ytterligare en natt här. 
Tänkte göra stan, Umeå, i morgon.

Puss och kram

1 kommentar:

Eva sa...

Låter väl bra att stanna en extra natt på samma plats. Ser ju ut som om du haft bra väder idag. Skönt! Bjuröklubb måste nog vi också göra en avstickare till "någon gång", Jag gillar att komma ihåg hur det ser ut när jag hör ortsnamn t.ex i sjörapporten: Bjuröklubb 5 m/sek....
Ha det bra i Umeå. Kolla in Umeälven. Den är också stor. Nu har du upplevt Luleälven, Piteälven, Skellefteälven och nu Umeälven. Jäklar vad du blir bra på Sveriges geografi!
Kram från kusin Eva