torsdag 9 augusti 2018

Tillbaka i Jokkmokk!

Först av allt måste jag be om ursäkt till er som faktiskt har kommenterat mina inlägg. Jag klagade ju på att ni inte gissat men då protesterade Hampus och sa att han hade minsann gjort det. Så jag går in på min sida och rotar rundor lite, då visar det sig att där ligger fullt med opublicerade kommentarer. Dom låg inte alls där dom brukar ligga. Men nu är det fixat och jag lovar att inte tjata på er (fast fortsätt kommentera det är så roligt att få livstecken av er) 

Både Hampus och Carina hade rätt på tävlingen. 
Det är en snöpinnehållare :-) 
Så himla fiffigt!
Pris till er dyker upp när ni minst anar det. 

Sen måste jag ju tala om att den där saken som var i björken i Storuman, det är en kokong av björkspinnarlarver. Den är kletig och på så vis skyddar den larverna mot fåglar. 
Så himla fiffigt!  


Ja då är jag tillbaka i Jokkmokk fast en annan camping denna gången.

Jag lämnade Kiruna vid halv nio. 
Förresten så glömde jag tala om igår att killen som äger campingen är skotte. Vad är oddsen för det? Jag hörde på hans svenska att den var med brittisk brytning, men när han sedan började prata engelska med några tyskar hörde jag direkt att han var från Skottland. Jag frågade såklart och fick det då bekräftat. 
Nåväl, det var en parentes :-) 

Jag har ju bestämt att ta det lite lugnare tillbaka och faktiskt vara lite turist också. Så jag kör mot Gällivare, 11 mil dit. Kör av E45 och in i centrum och tar mig en runda. 

Gällivare stationshus!

Ett litet torg!

Köpcenter och gågata!

Gällivare kyrka.
Den ser nästan nybyggd ut men är tydligen från 1892. 
Jag svär inte på det men den måste vara renoverad. 
Jättefin är den i alla fall. 

Altaret.

Orgelläktaren. 

Jag kör vidare mot Jokkmokk och möter de här gynnarna. 
Någon mil senare ligger och står där en flock med ett tiotal renar på ena vägbanan. Så det är bara att stanna och skifta om att köra på andra halvan av vägen. Dom flyttar inte sig en millimeter. Coolt!

Jag hade blivit tipsad av kusin Eva att besöka samemuseet i Jokkmokk så det gjorde jag. 
Jag har inte många bilder därifrån, det ska upplevas på plats.

En kåta. 

Sovdelen inne i kåtan.

Eldstad och matplats.
Om ni någon gång kommer till Jokkmokk så ta ett besök på museet. Det är superfint och dessutom gratis. 

Jokkmokk kyrka.
Den var tyvärr stängd så jag kunde inte komma in. 

Jag hittade en Fjällträdgård.

Liten fors, mer som en bäck kanske. 

Näckrosdammen eller nåt.
Tja den här trädgården var väl ganska fin men där var nästan inga blommor som blommade och lite rörig. Men men jag fick i alla fall sträcka på benen lite :-) 

Vägen till tältplatserna.
Mygg och knottvarning!!!!

Den ligger alldeles vid lilla Luleälv.

Undrar hur stora Luleälv ser ut.

och jag undrar hur länge jag får vara själv här. 
I skrivande stund, snart är klockan åtta, så har ingen anlänt. 

Idag körde jag bara 21 mil och hann med så mycket turistande. 
Vad duktig jag är :-) 

Vad händer i morgon?
Vet inte än men en bit söderut till ska jag ta mig. 

Puss och kram



2 kommentarer:

Anonym sa...

Jippi! Jag hade rätt på tävlingen! Kör försiktigt och fortsätt vara en duktig turist 😀! Carina P

Eva sa...

Känns så konstigt att se turistbilder som någon annan tagit i Gällivare och Jokkmokk. Men kul. Roligt också att du tog dig tid till muséet i Jokkmokk.
Ha det gott och skynda långsamt.
Kram från kusin Eva