fredag 10 juni 2011

Bra och dåliga egenskaper!

Alltså vad är en bra egenskap och en dålig egenskap. Detta är dagens stora fråga för Marie. Ni som känner mig vet att jag pratar en massa, ni har kanske inte förstått att jag "faktiskt" tänker en del oxå. Går liksom och funderar på saker. Sen är det ofta så att jag pratar utan att tänka, men det är en helt annan fråga som kanske blir behandlad vid ett annat tillfälle.

Egenskaper va de ju.....det sägs att det man ofta retar sig på hos andra är en av dom egenskaper man själv besitter. Kanske ligger nåt i det, om någon nu upptäcker att jag har de här egenskaperna som strax kommer fram här, så är jag jättetacksam om någon talar om det för mig.

En egenskap som jag verkligen ogillar hos andra är när man avbryter när någon pratar. Eller bryter in i ett samtal som pågår utan att be om ursäkt. Och ännu värre är när någon frågar en nåt t.ex. hur man mår eller hur man hade det på semestern och sen inte idds höra på svaret. Fråga då inte för tusan om du inte är intresserad av att veta. Eller snäppet värre är när man börjar berätta så har vederbörande gjort samma sak fast mycket bättre, finare, snabbare eller större. MEN FRÅGA FÖR FANKEN INTE OM DU INTE VILL VETA.

Såklart händer det alla att man avbryter eller berättar om sitt, men inte stup i kvarten.

" Varför höra på om man ändå inte lyssnar "

" Varför mena en massa, när man ändå inte säger vad man menar "

Det var några egenskaper som jag har svårt för. Egenskaper som jag däremot uppskattar är när man helt ärligt gläds åt andras framgångar, äventyr, glädjeämne och vadhelst som gör andra glada och lyckliga.

Tänk när någon säger till en " vad roligt för dig" och faktiskt menar det. Det tycker jag är en bra egenskap. Sen finns det ju en massa andra egenskaper som är bra att ha. Dom spar jag till en annan gång.

" Om du ler mot andra, så är i alla fall du glad "

Idag ska vi le och va glada för alla dessa ungdommar som ska rakt ut i verkligheten. Grattis alla ni studenter.

2 kommentarer:

H sa...

Vi är ganska lika du och jag min kära mor när det gäller det här!

Björne the Bergsget sa...

Tycker att vi kan lära av de gamla nordamerikanska indianerna. Borde kanske ha en pipa som dom, den som håller i den pratar och övriga lyssnar och håller käft o väntar på sin tur.