lördag 15 september 2012

Diskret - Jag - Knappast

Igår fredag var en fullsmockad dag. Först på förmiddagen gick jag till en "typ" vårdcentral för att skriva in mig där. Jag fick en massa papper att fylla i och när jag skulle lämna dom igen ville dom se min legitimation. Ja, jag vet att mitt svenska körkort inte duger som leg. här, men det hade jag ju helt glömt. Och eftersom jag då inte hade tagit med mig passet kunde jag inte lämna papperna igår utan får komma tillbaka med dom och passet på måndag.
Efter det gick jag till gymmet, simmade 250 meter och var med på ett vattengympapass. Det var kul och faktiskt jobbigare än vad jag kom ihåg. Efter passet åkte jag och ängel F en sväng till Edinburgh. Som vanligt när det gäller oss är vi antingen hungriga eller kissnödiga, fast oftast båda delarna. Så in om Tesco för att kissa och hitta nått att äta. Det blev 5 st kyckling ben att dela på, 1 muffins till F och 1 liten burk coleslaw till mig, vars en flaska vatten och en paket våtservetter. Vi kan käka på tåget bestämmer vi och går iväg till stationen. Vi missar tåget med 2 min men nästa går om 25 min så vi käkar på stationen.
Det är nu den där diskreta Marie kommer in i bilden. Det är kladdigt, rinnigt, kletigt och droppigt. Jag kommer på att jag inte har något att äta coleslawen med så tummen får duga. Jodå där satt vi på stationen och åt kycklingben "väldigt" diskret och värdigt :-)

På kvällen var vi ute och käkade. Det var jag, ängel F, ängel S, skotte D och skotte R. Det var väldigt gott och trevligt. I det här landet har dom en för mig ganska konstig regel. Det är alltid mannen som betalar och eftersom jag då inte har nån man så vill jag ju såklart betala själv. Nu blev det så att skotte R tog hand om hela notan innan någon hann protestera. Jag frågar S lite diskret på svenska, hur ska jag göra för att skotte R inte ska ta illa upp över att jag vill betala för mig själv. Hon säger att jag kan prova att lite diskret bara ge honom en peng så att han inte kan neka att ta emot den, för att om jag frågar kommer han att säga att han betalar och sen är det inget att diskutera. Okey, I'll do my best.
Vi lämnar restaurangen och jag ser diskret till att S och D går först sen kommer jag och efter mig skotte R och sist F. På vägen ut vänder jag mig om mot R och sträcker honom en 10£ sedel, han vägrar såklart att ta emot den, jag envisas att han ska ta den, men icke. Plötsligt försvinner marken under mig och jag håller på att stupa nerför ett par trappsteg. Lyckligtvis är skotte R snabb som blixten och fångar mig innan jag trillar.
Diskret va!

Inga kommentarer: