tisdag 18 september 2012

Forth and Clyde Canal!

Idag har det varit sol hela dagen, några moln här och var men inget regn. Då måste ju jag passa på att ta en riktigt lång promenad. Jag har gått varje dag men ingen sån riktigt lång härlig runda. Eftersom vi bor granne med kanalen så blir inte valet av runda speciellt svårt. Dessutom behövde jag kolla hur långt det är till Falkirk Wheel från oss så att jag kan va turistguide till familjen som kommer över i morgon för att vara med på ängel S och skotte D bröllop på lördag.

Den här utsikten har vi från vårt vardagsrums fönster. Inte illa va?


Just det!


Det var länge sedan jag hade några kanalbilder på bloggen.
Så det är bäst att jag påminner er om hur kanalen ser ut :-)


Tack så mycket!

Ni som nu tycker att slussning av båtar är supertråkigt kan hoppa över resten av inlägget.
För nu kommer det bilder på en slussning.
Fast det kan va en chansning att göra det för det kanske kommer en kul avslutning.
You'll never know!


Jag tycker det är coolt med slussar, och längs kanalerna här sköts alla slussar för hand.

En slussgubbe på varje sida flyttar portarna manuellt.


In med båten som ska slussas och stäng igen bakom dom.
Här ligger båten i nivå med marken.


Vattnet forsar ner i den andra bassängen


och båten sjunker.


Veva, veva liten slussport.


Portarna ska till och öppnas.


Snart öppet.


Portarna helt öppna. Of we go.
Båten är "lite" lägre än marken nu.

Det blev en härlig runda på tre timmar och det var 4 km till Falkirk Wheel och tog ca 50 min inkl. slussning och kortgrafering.

Jodå ni ska få en liten avslutning, inte särskillt bra men en avslutning är det.

Två Skottska slussgubbar från Slatmindu,
skulle öppna för MacGregor och hans fru.
Dom vred och dom vände
men ingenting hände.
Dom sa: Va fan gör vi nu.






Inga kommentarer: