onsdag 12 juni 2013

Guidad promenad!

Idag startade något som heter Woodlands Walks. Det är guidade vandringar i natursköna område och arrangeras av något som heter Bespoke. Bespoke som är ett icke vinstdrivande företag sammarbetar med Callander Estate som jobbar för att människor ska komma ut mer i naturen och röra på sig. De utgår från flera olika platser i kommunen, bl.a. bara några kilometer från där jag bor. Eftersom jag varit ledig idag så tänkte jag så klart passa på. Klockan ett var det samling vid en bondgård med namnet Glen Farm. Jag traskade dit och var som vanligt i pinsamt god tid. Jag väntar och väntar och inte en kotte dyker upp. Några minuter i ett kommer det en bil med en dam och en herre i. Damen kliver ur och går fram till mig och undrar om jag ska delta i vandringen. Jag svarar att det hade jag planerat, men här är ingen så det blir kanske inget. Då sträcker hon fram handen och presenterar sig som Barbara och att det är hon som är ledaren. Inga fler dyker upp så hon undrar om det är okej om hennes man och hund också går med. Självklart!
Vi går iväg och hon berättar lite om området vi passerar och så. Men sedan efterhand blir det mindre och mindre guidning och mer och mer vanliga samtalsämne. Vi går på en del stigar som jag redan gått på men övervägande där jag aldrig varit.

Så här såg det ut mesta av tiden.
 
Vi pratar om allt möjligt och kommer fram till att vi har bl.a. långa promenader gemensamt. Det visar sig också att Barbara och hennes man Alan känner till, om inte alla, så i alla fall väldigt många vandringsleder i hela Skottland. De har vandrat väldigt mycket och gör fortfarande. Men Alan har för tre månader sedan bytt höftkula och kan inte gå de där riktigt långa runderna längre. Dessutom har han drabbats av reumatisk värk, så knä och vrister protesterar också om det blir för lång sträcka. Så Barbara blev eld och lågor över att jag gillar att gå "på riktigt". Hon fråga om jag kunde tänka mig att ta några långturer med henne nu när Alan inte kan göra det längre.
Självklart vill jag det, kan man få det mer förspänt än att gå med någon som verkligen känner till bra ställen.
 
Barbara och Alans fina och mycket trevliga hund " Mossie"
   

1 kommentar:

Anonym sa...

Tur är att vara öppen för de tillfällen som flyger till en, eller hur. Grattis! Vet hon något om Great Glen Way? /Kram kusin Eva