söndag 30 juni 2013

Lördag med två änglar!

Igår tog Frida och Sofia mig med på vandring och picknick i Aberfoyle. Vi åkte efter middag och det tar ca 50 minuter att köra dit. I alla fall om man kör närmsta hållet. I området kring Aberfoyle är massor med vandringsstigar både korta och lite längre. Vi valde för dagens tur ett område som heter David Marshall Lodge.

Redo att gå.
Sofia va hungrig så hon tjuva lite på matsäcken innan vi startade :-)
 
Flera olika vägar att välja på.
 
Alla stigarna utgår från samma plats.
 
Vi stötte på den väldigt sällsynta och numera fridlysta.
" Utsnidadurenstubbesvampen"
Dom ser man inte ofta!
 
Vi följer röda slingan.
 
Det går uppför.
 
En liten "fors" tog sig nerför berget.
 
En söt prästkrage.
 
Lite mer uppför innan
 
vi kunde njuta av denna utsikten.
 
 
Ormbunkarna ser ut som ett grönt hav över omgivningen.
Väldigt effektfullt!
 
En gul buske måste ju va med på bild.
Det här är inte ärttörne, för den är i stort färdigblommad, utan den där andra som jag inte är riktigt säker på vad det är. Kanske ginst eller nåt.
 
Däremot börjar tistlarna blomma.
Tyvärr blev den lite suddig, men jag är helt övertygad om att den kommer att bli kortgraferad av mig fler gånger. Kanske inte just denna, men en kusin till den eller någon annan släkting.
Förresten får detta mig helt osökt att tänka på en limerik som jag skrev en gång om en tistel.
 
Det bodde två tistlar i Katmandu
där den ene blev sugen på kuttrasju
Han sig mot henne gned
men hon blev genast vred
Låt bli, du sticker mig ju
 
Ett fågelbo.
Det känns inte helt tryggt, men ett gediget arbete är det i alla fall.
 
 
Vattenfall.
Kanske inte det största man sett, men dock ett vattenfall.
 
Lite närmare.
 
I området finns också ett område som kallas " Go Ape "
Det är en massa utmaningar som är uppe i trädkronorna, klättra, hänga, svinga, balansera o.s.v.
 
Linbana ett antal meter över marken. Huva!
 
Flickorna på bron!
När vi kom tillbaka till starten, bestämde vi oss för att ta en av dom kortare runderna också.
 
Så vi gav oss på den gröna stigen också.
 
Där var miljön lite annan,  en typisk skogsstig.
 
Lite typiskt skogsgräs.
 
En typisk kvinnlig skogshuggare.
 
En typisk skogsmulle i hängmattan.
 
Som tur var fanns där lekplats för barnen.
 
Storasyster är snäll och puttar lillasyster.
 
Så fick jag också va med och leka :-)
 
En härlig vandring med mina favorit flickor.
Dagen avslutades med middag på restaurang och då fick även mina favorit svärsöner vara med. Tack för en härlig dag töser. 
 

Inga kommentarer: