lördag 1 juni 2013

Rubrik!

Jag jobbar som bekant nästan bara kvällar och tycker att det är superbra för då har jag hela dagen till att göra vad jag vill. Det funkar bra i alla avseende utom när det gäller bloggandet. Jag bloggar helst på kvällen, men när jag kommer hem vid elva så funkar liksom inte hjärnan som den ska. Jag är ingen nattuggla, och efter att pratat, lyssnat och tänkt engelska i en fyra, fem, sex timmar. Då är min lilla hjärna trött och vill inte alls vara fyndig eller kreativ :-)

Nåväl, nu blir det en uppdatering i alla fall.

De senaste dagarna har det varit ganska fint väder, så några promenader med kortgrafering har det blivit.

Tusenskönor, maskrosor, grönt gräs och solsken.
Kan man önska sig mycket mer?
 
Visst är de söta de små liven!
 
Den här lilla lila blomman har jag ingen aning om vad den heter.
Men jag är helt övertygad om att någon av er kan tala om det för mig.
 
Härliga skog!
 
Kommer ni ihåg den här enorma rotvältan?
Det är svårt att faktiskt se hur stor den är utan referens.
Så den här gången tog jag med mig en referens.
 
Ser ni nu?
Den är stor eller hur?
 
Jag tycker det är så fint och rogivande med små bäckar.
Men, jag måste nog öva på att få till bäckbilder lite bättre :-)
 
Han var så nyfiken och söt.
 
Söt är ju bara förnamnet på dessa dun bollar.
Tolv stycken ällingar hade fru Gräsand ruvat fram.
 
Nyutslagna boklöv är grönt.
Men nya granskott är också så där härligt gröna.
 
De här blommorna ser verkligen ut som hyacinter.
Finns i blålila, rosa och vita.
Jag tror det är vilda hyacinter.
Annars kanske någon kloging vet vad det är för något.
 
Blev lite orolig när jag såg denna skylten.
Visste inte om jag vågade gå över.
Betyder det att den håller för 10 ton?
Men vad betyder m g w?
Eller ska det vara 10 t m g w?
Jag kom fram till att det antagligen betyder:
10 Tourist May Go Well!
Så då borde det ju inte vara några problem, dels för att jag är ensam och sen är jag ju ingen turist heller!
 
Jodå, det gick bra.
 
 
Idag har jag för första gången varit i Glasgow. Det blev ett ganska snabbt besök, jag hankade på ängel S och Linda. Jag kan inte ge någon rättvis bedömning av staden, jag behöver nog åka dit och flanera lite mer för att kunna säga vad jag tycker. Men så här spontant så kändes det som vilken storstad som helst. Jag tror att jag även efter ett längre besök kommer att tycka bättre om Edinburgh.
Men helt klart är att jag ska ta en heldag där för mig själv någon dag och bara spankulera och flanera.
 
Mitt resesällskap för dagen!
 
 
 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Trevligt att ha dig tillbaka
De lila är nog midsommarblomster - en sk näva
Det andra kan vara vilda hyacinter precis som du trodde - annars kanske någon annan klok vet mer
Lite gråruggigt idag men det finns hopp
Hälsar
Eva C

Anonym sa...

Geranium Silvaticum, säger min kloka mor, som är på besök och vi uppdaterar oss i din blogg. Heter på svenska Skogsnäva eller Midsommarblomster. (Ursäkta, Eva C, men min mor är så där.)
Vildhyacint eller skogshyacint var också rätt, säger kloka mor också. Den lär kallas Blue Bell i ditt nya land, men det är väl säkrast att du kollar med de infödda!
Kramar från kusin Eva och moster Ebba. (Ebba har de där blåa klockorna, som är hyacinter, i sin trädgård. Hon har fått dem av moster Stina....)