tisdag 18 juni 2013

Union Canal!

Jag bara älskar min kanal. Ja, jag vet att den inte är min, men den ger mig så många härliga upplevelser. Idag har jag gått till Falkirk Wheel. Vid Falkirk Wheel ligger turistbyrån och jag var ute efter att köpa några kartor. De är också det enda stället i Falkirk som säljer lokala vykort och det skulle jag också ha några. Från där jag bor har jag drygt 3 km till kanalen och sedan måste jag passera genom tunneln som är 600 meter och efter det är det 2 miles d.v.s. 3,2 km till Falkirk Wheel. En lagom tur på ungefär 1,5 mil ToR.
Ni som följt mig från början vet att jag har gått genom tunneln några gånger. Både med och utan ficklampa. Utan är inte att rekommendera :-) Så idag hade jag ficklampa med mig och kameran i högsta hugg för idag skulle jag kolla på och efter stalaktiter. Jag har inte tittat efter dem innan för jag har haft alltför brått att ta mig igenom. Den är faktiskt ganska läskig, och dessutom är där kallt och vått och slipprigt inne.

Ja, då är det bara att tända ficklampan och samla mod!
 
Taket i tunneln.
Avlagringar på väggen och längst ner till höger skymtar man öppningen i andra ändan av tunneln.
 
Kalkavlagringar på väggen. 
 
Det ser nästan ut som om någon hällt ut mjukglass eller nåt på väggen.
 
Jodå, här var stalaktiter.
Bör ses i verkligheten, bilderna gör dom inte rättvisa.
 
Fler varianter.
 
Jag gissar att där det är gulare innehåller mer järn än det vita.
 
Ser verkligen slemmigt ut.
Men jag kan försäkra att det är hårt.
Var ju tvungen att känna :-)
 
Så jäkla coolt.
 
Ute igen.
Där möts jag av en massa hängande murgröna.
Som sagt, bilderna ger bara en hint om hur otroligt häftigt det är att få se vad som faktiskt gömmer sig där inne i tunneln.
När jag kommit ut stannar jag för att ta denna bilden.
 Då kommer det en kille som gått ifatt mig i tunneln.
Han frågar om jag är någon sorts geolog eller nåt.
Nä, varför undrar du det, svarar jag.
Jag bara undra eftersom du stannade och tog kort var och varannan meter.
Haha, nädå, jag tycker bara att det är cool miljö där inne.
Okej, säger han och rycker på axlarna och går vidare.
 
Även idag möter jag Fru Häger.
 
Visst är hon vacker!
Hon står där i kanten blixt stilla och låter sig villigt kortgraferas.
 
Även längs kanalen växer det massor med rhododendron.
 
Det växer också Lönn med massor av "näsor"
 
Och till min förvåning hittade jag en björk med hänge.
Så dom finns i alla fall.
 
Sen plötsligt dyker Herr Häger upp också.
 
 
En mer öppen lanskapsvy av kanalen.
 
 
Framme vid Falkirk Wheel hittade jag bara en av kartorna jag tänkt köpa.
Några vykort blev det också.
Jag hade tänkt att äta lunch där, men stället var knökfullt av folk så jag struntade i det och tog bara nåt snabbt som jag kunde bära med mig och stanna och äta på vägen. Riktigt super nyttigt och mättande :-)
 
Eller hur?
IRN BRU och chips.
Undrar om man har blivit skotte på riktigt när man intar en sådan lunch?
Men det var tur att jag inte stannade och åt lunch, för då hade jag missat följande skådespel.
 
När jag sitter och käkar min "lunch" kommer där en fiskmås och dyker ner i kanalen och fångar en liten fisk.
 
Jag vågade inte gå närmare eller resa mig upp ifall han skulle bli skrämd.
Men jag zoomade så mycket jag kunde och fångade honom på bild i alla fall.
Det var häftigt att se.
 
Den obligatoriska svanbilden måste också vara med.
Ett svanpar med fyra stycken små dumbollar.
 
Framme vid tunneln igen.
Fram med ficklampan!
 
Nästan ute i solen.
En liten aning om hur vått och smalt där är.
 
Tack för idag Union Canal, vi ses snart igen.
Kanske jag går på andra hållet en annan dag.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  

Inga kommentarer: