onsdag 13 januari 2016

Dag 1.

Inga stora skandaler att rapportera från dagen. Efter frukosten gick jag till turistbyrån. Jag hade samlat på mig lite frågor.
Finns det en större supermarket än den som ligger runt hörnet?
Ja uppe i centrum finns det flera stycken.
Hur långt är det till centrum? Kan jag gå dit?
Det är uppförsbacke dit och tar nog minst en halvtimme att gå. Ta bussen det är det enklaste, det tar fem minuter. 
Jag får en karta över centrum och en busstidtabell.
Finns här någon marknad eller torghandel som säljer frukt och grönsaker?
Det finns en uppe i centrum, men bara på söndagar. 
Finns här någon vandringsled i närheten som jag kan gå själv utan att behöva gå i grupp?
Nej, inte här omkring. Men du kan ta en taxi till grannbyn och gå tillbaka det är en fin sträcka att gå. 
Kan jag inte gå dit och tillbaka?
Det är uppför hela vägen. 
Jag har inget emot att gå uppför, det är lättare för knäna än att gå nerför. Var börjar den?
Ja det vet jag inte riktigt.
Är där nåt bolag som är bättre att boka med om jag vill boka en gruppvandring?
Där är kontoret som ligger granne med oss här, de har bra organisation. 
Tack för hjälpen, säger jag och går in till grannen.
Där sitter en kvinna bakom ett skrivbord och pratar i telefon. Jag står en stund och läser på broschyrerna och hon pratar på. Jag vankar omkring i lokalen och hon pratar på. Jag tittar lite mer på broschyrerna och hon pratar på. När jag stått där en bra stund och väntat så tröttnar jag ju såklart och går min väg igen. Organisation, ja så in i vassen :-)
Jag tar min karta och tabell och går hem och hämtar min ryggsäck. Sen går jag till busshållsplatsen som ligger alldeles utanför där jag bor. Hoppar på bussen, betalar 1.30 i eoru och åker uppför i max tre minuter, sen är jag framme i centrum. Jag kikar runt lite grann och upptäcker flera kontor som säljer gruppvandringar, så jag behöver inte besvära pratkvarnen. Jag handlar mina grönsaker, frukt och yoghurt sen går jag hem igen, det tar nog ungefär en kvart. Fast egentligen skulle det nog bara tagit tio men jag var ju tvungen att kortgrafera lite på vägen också.

En hibiskus!

En "bortflugnanamnet"
Kommer fasen inte på vad den heter.
Finns i bland annat lila, rosa, röd.
Ger mig fasen på att när jag tryckt på publiceraknappen så dyker namnet upp.
Det är helt okej att tala om för mig vad den heter. 

Dom här klängblommerna växer på jättemånga garagetak. 
Riktigt dekorativa.


Men vad dom heter vet jag inte. 
Fina är dom i alla fall. 

Det är inte bara i Skottland som jag hittar branta klippor.

Ljudet av vågor som slår mot stenar är så himla rogivande.

Den här lille filuren låg och solade sig på en sten. 

Så himla fin.
Gul, grön och brun i skimrande tecken. 

Hemma igen så käkade jag en liten lunch och sedan satte jag mig på min soldränkta balkong för att skriva lite. Det var bara att ge upp. Man kan inte se nåt på skärmen när det är så ljust. Så jag packade ner ett block, penna, fika, dricka och ett sittunderlag i min ryggsäck och gav mig ut för att leta upp en plats där jag kunde sitta med ett block och skriva istället. 


Den här platsen fastnade jag för.
Utsikt till ena sidan. 

Utsikt till andra sidan.

Utsikt framåt. 

Utsikt neråt.

När jag sitter där och är skriver så ser jag nåt i ögonvrån röra sig. Jag tittar upp och ser då säkert tjugo små ödlor kila upp och ner mellan stenarna bara några meter ifrån mig. Jag lägger ner pennan och studerar dom en stund. De är så himla snabba. Jag tar fram ett äpple och käkar på, när det är färdigätet kastar jag skrutten till dom. 

På två sekunder attackerar de skrutten och nästan slåss om att få en bit. 

Den här är riktigt glupsk och försöker få hela för sig själv. 

Han lyckas inte riktigt utan får finna sig i att dela med sig. 

Imorgon tror jag att jag ska åka in till Funchal eller går jag upp till centrum och bokar någon vandring. Eller sitter jag och skriver hela dan :-) 

Inga kommentarer: