lördag 23 januari 2016

Dag 11.

Det verkar som om jag fått in något skit i datorn. Det poppar upp portugisiska meddelande hela tiden och den ändrar vad jag skriver så det ser ut som om jag länkar till någon annan sida. Klicka INTE på dom länkarna. 

08.30 var det avfärd idag till Rabacal.
Jag försökte ta bilder från bilen men det blir inte så bra.
Jag ville visa er alla terrassodlingar som man har här.
Vi var sju stycken i bilen så det var en lagom grupp. 
Två från Polen, två från södra England, två svenskar och så jag. 

När vi sedan kommer fram där vi ska starta visar det sig att det är nio till som ska med på turen. Alltså sexton stycken. 
Hm, jag valde ju detta bolaget för att dom inte hade så stora grupper. 
Jag påpekade det för guiden, som för övrigt var samme guide som i tisdags. 
Han bad om ursäkt och sa att den andre guiden hade blivit sjuk och därför var vi så många. Det godtog jag ju såklart, kanske inte det lättaste att hitta en annan guide med så kort varsel. 

När vi parkerade bilen så visade termometern på tio grader. 
Det var tio grader, så på med jackan. 

Gissa vad jag hittade?
Ärttörne!
Nästan som hemma ju :-)

Men vad är det som hon har tagit kort på.
Jo det är ljung,, helt vanlig ovanligt stor Erika ljung.
Vanligtvis så är ljung en buske som på sin höjd blir en halvmeter hög. 
Detta var riktiga träd. 
Måste ses för att man ska förstå vidden av det. 

Det här är en maskros.
Snacka om monstermaskros. 

Levada till vänster, stup till höger och ljung ovanför. 

Vår guide är väldigt kunnig vad gäller växter, träd och blommor. 
Men han har också god hand med djur. 
Här lade han lite brödsmulor i sin hand sedan visslade han på fåglarna. 
Ingen hade sett en enda fågel och jag tänkte: Ja säkert!

Jodå efter en minuts visslande så kom dom. 
Snappade åt sig en brödbit i flykten. 
Någon fågel landade och tog en smula. 
Men det gick ändå så fort att jag inte hann ta någon bättre bild. 

Lilla pjodden!

Vattenfall på klippväggen mittemot. 

Det är otroliga vyer. 

Ett annat vattenfall.

Han hade god hand med fiskarna också.
Det finns forell i levadorna. 

Även dom kom fram och åt från hans hand. 

En bäckfåra djupt nere i ravinen.
Full zoom på kameran.

Vattenfall och liten sjö. 
Jag har såklart fler bilder men för att göra vyerna rättvisa så får man nog ha en annan sorts kamera. Även om min kamera tar bra bilder ute så räcker den inte riktigt till i det fallet. 

Dagens blomma!
Jag vet inte vad det är för en men det är den enda blomman jag såg idag, förutom ärttörnet. 

Dagens djur får bli den här lille sötnosen. 
Jag hörde att det prassla i trädet som jag passerad. 
Så satt han där och tittade. 
Zoom!


Inga kommentarer: