torsdag 14 januari 2016

Dag 2.

Det blev precis som jag misstänkte!
Bougainvillea heter ju blomman som jag inte kom på igår. 


Första bilden är en tjusig soluppgång från min balkong!


Idag blev det Funchal.
Funchal är "huvudstad" på Madeira.
Bussen dit tog tjugo minuter. 

I stort sett varje dag kommer där stora kryssningsfartyg och lägger till för dagen. 

Det mesta av staden ligger på kullarna. 

Man kan åka linbana upp till en av topparna.
Jag gjorde inte det idag. 
Åker säkert in där fler gånger.

Jag strosade mest omkring och kollade runt.

Fin stenbeläggning på trottoarer och gågator.

Det här är en parkeringsautomat som är målad som en bokhylla.
Fräckt!


Lite sprutmojs i en park.

En hel rabatt med clivia eller i plural clivior. 
Tyvärr så var dom i stort sett färdigblommade.
Tyvärr!

Men här är det bästa bevis jag kunde hitta.
Den ser lite trött ut!

Jag traskar vidare och hamnar bakom den här killen.
Jag går i trekvarts byxor och linne och han går i jeans, skinnjacka och mössa.
Lite skillnad! Han måste vara en ö-bo. 
Men det roliga var att han spelade Voulez Vous med ABBA på full volym på sin telefon. Det var därför jag lade märke till honom. 
När jag senare gick och käkade så spelade dom Mamma Mia på uteserveringen :-)

Två finmålade portar. 


Jag hittade en park till med sprutmojs.
Lägg märke till staden i bakgrunden.

I parken stod Christofer Columbus staty.
Eller satt. 


Där fanns också ett litet kapell.
Tyvärr var det stängt. 

Hibiskus!

Papegojblomma!

Dagens djur är inte lika söt som gårdagens.

Jag gick in i en kvartersbutik för att handla en dricka.
Då hittade jag denna.
Exakt samma färg som IRN BRU.
Då kände jag mig som hemma :-) 
Smakade dock inte som den utan mer som en Fanta :-( 

När jag sedan hoppar in i bussen för att åka tillbaka igen spelas S.O.S.
En ABBA vänlig ö det här. 
Jag kanske ska säga att jag är svensk och har sett ABBA live på Scandinavium i Göteborg på sjuttio talet. Jag kanske kan få någon förmån av det!

Väl tillbaka igen så gick jag och boka en vandring till i morgon. 
Det blir en heldag till Levada do Caldeirao Verde. 
13 km medelsvår vandring. 
Spännande!








Inga kommentarer: