måndag 18 januari 2016

Dag 6.

Det blev en blandad dag idag. Jag tog bussen in till Funchal  och sedan en annan buss vidare upp till Monte. Monte ligger uppe i bergen och vägen dit är både smal och slingrig. 

Väl uppe så är utsikten fin över Funchal. 

Vill man inte åka buss kan man åka linbana.
Prisskillnad dock.
Enkel resa med linbanan 10 euro
Enkel resa med buss 1.95 euro

Monte är kanske mest känt för sin kälkåkning. 

Man sitter i kälken och två snubbar puttar, styr och bromsar.

Det går som fasen i nedförsbacken och de slirar i svängarna.
Jag åkte inte!

Däremot hittade jag en liten stig.

Jag hittade en stigtrappa.

Jag hittade eukalyptusträd. 
Jag hittade ingen koalabjörn. 

Men jag hittade en död råtta. 

Jag hittade citronträd. 

Jag hittade en vägvisarskylt.

Jag hittade en annan stig.

Jag hittade en ful get.

Och jag hittade en utsikt.
Så jag satte mig ner en stund och åt ett äpple. 

När jag suttit där en stund i tystnaden känner jag att det blir svalare. Jag vänder mig om och tittar över bergen och då ser jag dimman rulla in. Det var en häftig syn som egentligen skulle filmats när den kommer glidande. 

Jag går tillbaka igen och går in på en botanisk trädgård som också ligger i området. Madeira är ju kända för sina trädgårdar så då är det lika bra och göra som alla andra turister. 10 euro kan jag tycka är lite dyrt och jag ska erkänna att jag velade fram och tillbaka innan jag gick in. 
Men det var faktiskt värt det. 

Varning för kommande blomsterkavalkad.

Hela slänter med rosa och vita azaleor. 

Azalea.

En sorts fuchsia.

Hela häckar med någon röd blomma som jag inte vet namnet på.

Någon som vet?

Trumpetblomsträd.

Och själva trumpeten.

Jaha och vad är nu det här?
Det är tusentals olika orkidéer. 
Om ni inte gillar orkidéer kan ni skrolla förbi nästa sex bilder. 






Visst är dom fina!
Dom var enormt stora, minst dubbel eller till och med tredubbelt så stora som våra fönsterträd i hemmen. 

För kontrasternas skull kommer nu en bild på en minst lika vacker blomma. Men inte i närheten av samma status som en orkidé. 

Ogräs säger dom flesta. 

Jag avslutar blomsterkavalkaden med en kalla.

Finns det ett vattenfall så ska det kortgraferas. 

Finns där två så är det dubbelt så bra. 

Jag hittade en vattensköldpadda i en damm.

Där fanns också dammar fulla med karp.

Olika färger och olika storlekar.

På tal om karp så kommer jag plötsligt på att jag har en gång i tiden skrivit en limerick med en karp i. 
Det var till min syster när hon fylla 40 år och skulle börja spela golf. 
Ungefär så här var den.

Det bodde en tjej uti Häljarp
som på golf ville bli skarp.
Hon slog och hon slog
men mot vattnet det drog.
Hon träffade endast en karp. 




Inga kommentarer: