söndag 17 januari 2016

Dag 5.

Jag tror min kropp och knopp börjar inse att jag har semester.
Idag sov jag till kvart i sju.
En bra sak med att vakna tidigt är de fina soluppgångarna jag får se.
Så jag startar med en idag också. 
Och nej det är inte samma bild som häromdagen.
Bläddra själv så får ni se.

Fint va!

Det var ju marknadsdag idag. 
Så efter frukost gick jag upp till centrum.
Det var inte världens största torgmarknad, men de hade lite av varje.
Dock inga jordgubbar. Inga bär alls faktiskt. 

Så här såg ena hörnan på torget ut. 


Och det här var andra hörnan.
Vad är då det här?
Det ska jag tala om. 
Det är en julkrubba. 
Ganska konstig känsla att studera en julkrubba i 20 graders värme.
Men sen slog det mig att det var antagligen så det såg ut när Jesus föddes. 
Inte tusan var det minusgrader och snö som vi vill ha på julen när vi firar hans födelse. För det är väl det vi gör på julen :-) 

På tal om julen.
Vet ni vad det här är för en buske?

Just det!
En julstjärna. 
Den busken såg ut som många julstjärnor gör i många svenska hem några dagar efter jul. 
Nästan inga gröna blad alls.

Jag fick i alla fall handlat lite grönsaker och frukt.
Det var riktigt bra priser. 

Ett urval av det jag köpte.
Tomater, potatis, lök, paprika, broccoli och morötter. 

Vad sägs om det här fruktfatet?
Bananer, gröna vindruvor, blåa vindruvor, apelsiner, äpple och små söta clementiner.

Dagens lunch.
Stekta hackade grönsaker med några skivor tärnad salami. 
Mums!

Sen var det tid att vara lite kreativ igen.
Ner till havet och bänka mig i solen på en stentrappa. 

Efter en dryg timme blev det för varmt i solen och jag förflyttade mig till en bänk. 
Då hade jag inte så mycket havsutsikt, men jag arbetade ju ändå och tittade inte så mycket på utsikten. 

Så här kan det se ut när jag arbetar. 
Hårt liv!

Dagens blomma är en orange krasseblomma.

Dagens djur är en gräshoppa.
Den ville inte sitta stilla så den var lite knepig att ta kort på. 
Jag tog nog tio bilder och den här blev bäst fast att den inte är bra. 

Jag har bokat en ny vandring till tisdag. 
Kings Levada, en heldagstur. 11 km medelsvår vandring. 
Den här gången bokade jag med ett annat bolag som bara tar max upp till åtta personer på en tur. Det låter bättre tycker jag. 

Vad händer i morgon?
Inte vet jag, men är du nyfiken så kolla in här i morgon kväll vid åtta eller nio tiden. Då får du reda på det.



Inga kommentarer: