onsdag 7 augusti 2019

Busstur till Saxnäs!

Idag tog jag bussen till Saxnäs 9 mil.
Jag funderade på om det var värt det. 1,5 tim enkel resa i buss, knappt två tim på plats och sedan 1,5 tim tillbaks igen. 

Jo det var värt det. Väldigt fin vägsträcka, hoppig och backig men otroligt vackra vyer. Om det är svårt att ta kort från ett tåg så är det busenkelt jämfört med buss i 80 km/tim på en väg med tjälskador djupa som Kvidinge grusgrav.

Jag tog nog säkert 30 kort under färden. 
Här kommer de tre bästa.

På väg!

Ingen aning om vad sjön heter.

Men den här heter i alla fall Trappstegsforsen.

Framme i Saxnäs:

Kyrkan.
Den var tyvärr inte öppen.

Klockstapeln.

Ja men nu börjar det likna nåt.
Sjön heter Kultsjön.

Dom är så söta dom här små husen.
Bruna, svarta eller röda.

Tja en bergstopp på andra sidan sjön.

Det här är i alla fall Marsfjället.
Kultsjön i förgrunden.

Rödingklämma!
Ja men det måste jag testa. 

Att sitta vid en sjö med skog och fjäll i horisonten och äta en Rödingklämma. 
Ja det är livet på en pinne.
Tysssstnad!

Tur att skoterleden är till för just skotrar.
Där var inte mycket annat att titta på i Saxnäs så dom här två timmarna var tillräckliga.

När jag kommit tillbaka till Vilhelmina kom jag på att jag har ju inte visat kort på själva samhället och vad som finns här. Det är ett litet samhälle men väldigt charmigt. 

Gamla tingshuset, numera finns turistbyrån där. 

Storgatan.

Gamla kyrkstaden.
I de främre husen längs gatan finns butiker av olika slag.

I de bakre finns vandrarhemmet.
Alla husen innehåller rum med toalett och pentry med allt från 1-6 bäddar. 
Jag bor i det första röda huset härifrån.

Vilhelmina kyrka.

Framifrån.

En busslast turister ankom samtidigt med mig.
Jag skyndade mig in och hann ta en bild på altaret innan dom befolkade varje del av kyrkan.

Två pojkar!

En flicka!

Anna-Lisa Öst
kanske mer känd som Lapp-Lisa.
Barnatro, barnatro till himmelen du är en gyllene bro.
Barnatro, barnatro till himmelen du är en gyllene bro.

Imorgon tågar jag vidare mot Jokkmokk där jag stannar fyra nätter innan jag drar söderöver igen. 

Puss och kram


1 kommentar:

Eva sa...

Så härligt att du tar vara på alla infall du får!
Kram från kusin Eva