tisdag 13 augusti 2019

Utsikt och regn!

Jag har sovit som en stock hela natten.
Jag var ensam på vandrarhemmet, 13 rum och enda gästen.
Kan det bli bättre? Nä tror inte det.

Idag har det regnar hela dagen, ibland bara lätt dugg och ibland rejält. Små 5 minutare då och då med uppehåll.
Nåja, det är bara att hoppa i regnstället och ge sig ut. Jag ser det positivt för nu fick jag användning för mitt underställ som jag släpat med mig 😃

Jag började med att gå upp till en utsiktsplats där man har utsikt över Storuman, sjön Storuman som är Sveriges tredje djupaste sjö och fjällen i Hemavan och Tärnaby.

Jag tar Björn Ferrys väg upp.

Asfaltväg och det går uppför. 

Jag säger ju en massa saker hela tiden, men det här har jag nog aldrig sagt 😜
Glöm inte att titta bakåt då och då när ni vandrar.
Fast det lät bekant så jag har kanske nämnt det i förbifarten.

Den där skylten med ett M på har helt plötsligt fått en ny innebörd.
M som i mötesplats med bänk.

Skidspår.

Skoterled.

Väldigt fin utsikt, den hade varit ännu bättre om det inte varit dis och duggregn.
Här hade jag planerat att lägga en filmsnutt men internetuppkopplingen är så seg så det funkar inte 😞


Sån här är riktigt häftig tycker jag.
Som en takbox som man kan fälla upp till ett tält på taket.

Vildmannen är Lapplands landskapsvapen.
Så himla ful 🙈

Jag läste i en av broschyrerna på vandrarhemmet om en stig som heter kyrkstigen.

 "Kyrkstigen är 6 km lång och är väl framkomlig sommartid med både spång och lättpromenerad stig. Det tar ca 1,5 timme att vandra fram till Stensele kyrka. Stigen börjar ca 1 km från Storuman utmed E45"

Ja men det blir ju bra med en 15 km promenad i regnet.

Jag har kört Inlandsvägen men inte gått längs den förut.

Jaha här är den.

Den börjar direkt med en spång.
Och jag hann inte mer än kliva upp på spången så kom myggen.
Haha era elakingar, jag har faktiskt myggmedel med mig.

Sen kom stigen.

Tur att jag är så otroligt vig och smidig så jag lätt kunde ta mig förbi de här träden.
Ironi, det hoppas jag att ni förstår.
Jag tog mig förbi men varken vigt eller smidigt.
Tur att ingen såg mig.

Ojdå, den ena utmaningen efter den andra.
Läste inte jag:
"Väl framkomlig och lättpromenerad stig"
Okej!

Även här skulle en film ligga. 
Hoppas kunna visa dom i morgon för er. 

Sen blev det en stenstig.
Den är inte helt lättpromenerad kan jag säga. 

Helt plötsligt öppnar skogen upp sig och en liten sjö uppenbarar sig. 
Väldigt vackert.

Gott om blåbär.
Mums.

Ljungen blommar fin.
Tyvärr blev det fel fokus men vackra är dom i alla fall.


Fin utsikt över Stensele när jag kom ut på ett kalhygge.

Grusväg den sista biten innan byn.

Målet med promenaden.
Stensele kyrka.
En av Sveriges största träkyrkor. 
Byggd 1885 under kung Oscar II regenttid.
Och helt plötsligt försvann regnet och blå himmel syntes i 10 minuter.

Framsidan.

Kolla taket och läktarna.

Orgelläktaren.

Altaret.

I kyrkan finns två stycken kaminer.
Vet inte om dom eldar i dom idag, där var ingen att fråga.

Efter kyrkobesöket kollade jag om det möjligtvis går någon buss tillbaka så att jag slipper gå samma väg hem igen.
Jodå, det skulle gå en buss om 40 min.
Ja men då tar jag väl den.
27 kronor var det definitivt värt.


Summa av dagen är:
Plaskvåta skor, inte myggbiten för jag hade myggstift, fin men inte helt enkel skogspromenad, tur med att det gick en buss tillbaka.
Förresten så tog det 2,5 timmar att gå kyrkstigen. 

I morgon är det resdag igen och nu åskar det.

Puss och kram

2 kommentarer:

Eva sa...

Skönt med bussen! Men fina vyer under promenaden. Du är så klok som gick ut trots regnet!
Kram från kusin Eva

Unknown sa...

Härliga bilder tycker Jan Olof!