tisdag 6 augusti 2019

Vilhelminas strandpromenad!

Idag har jag inte pratat med en enda människa. Nja, jag har sagt god morgon och hej till några jag mött men det räknas väl inte som att prata. 

Först gick jag till en liten fors som heter Gubbseleforsen, det var 2 km dit.

Grusväg dit och man hör forsen innan den syns.

Jodå nu kan jag skymta den.

Inte världens mäktigaste fors kanske men det var en tydlig kant där vattnet på ena sidan är helt stilla till att vända över stenarna och öka i fart.
Effektfullt.

Hur lugnt och stilla som helst.


Lite mer fart här.

Efter att ha suttit en stund och lyssnat på bruset i tystnaden fortsätter jag på den så kallade strandleden. Den går tre km åt andra hållet längs med Volgsjön.

Vilhelmina hette ända fram till 1804 Vålgsjö men för att hedra Gustav IV Adolfs hustru som hette Fredrika Dorotea Vilhelmina av Baden så döpte man om socknen till Vilhelmina istället. 

( Jag visste inte det utan läste det på internet )

Nåväl, jag traskar på längs den här fina stigen.

Jodå, Volgsjön finns med mig hela tiden.

Den här flög framför mig en lång sträcka.
Den satte sig på vägen, när jag närmade mig, flög den några meter igen, satte sig o.s.v.
Så höll den säkert på i 10 min innan den bestämde sig för att vika av från stigen.
Nässelfjäril tror jag! 

Jag passerade småbåtshamnen.
Tänk att det heter småbåts hamn, det spelar ingen roll om det är 6 båtar eller 76 båtar som ligger där. Det är fortfarande en småbåtshamn.

Så väldigt rofyllt.

Plötsligt hör jag ett motorljud och ett par tut.

Jaha där kom den.
En av rälsbussarna på Inlandsbanan på väg mot Gällivare.

Jag är nu framme vid strandstigens slut och då är det bara att vända om och gå tillbaka igen.


Jösses!
Det var nära att jag trampade på den här larven.
Undrar vad det är eller ska bli?

Vägen tillbaka är lika fin.

Det kanske inte framgår så tydligt på bilden men det ser ut som en tjock grön fluffig matta som man bara vill kasta sig i. 
Jag gjorde inte det!

Jag kan med besvikelse se att suggorna i Vilhelmina inte är speciella på något sätt. I alla fall inte som jag sett än så länge. 
Kanske jag hittar någon roligare i morgon?

Puss och kram

1 kommentar:

Unknown sa...

Ser lugnt och skönt ut. Kan väl behövas efter umgänget med så många okända. Ser ut som om du har det bra. Mor