fredag 9 augusti 2019

Jokkmokk!

Idag har jag traskat runt i Jokkmokk och kollat läget. 
Det är ett fint litet samhälle.

Jokkmokks station!

Här stod det inget ånglok uppställt utan ett godståg.
Blev inte riktigt klok på om det stod där till åskådning eller om det faktiskt skulle köra vidare.

Timmerflottare.

En vacker rabatt full med dahlior.

Vilka färger!

Underbara!

Gamla kyrkan.
Där pågick repetition för någon konsert så man fick inte komma in.
Får väl prova igen en annan dag.

Klockartornet.



Dom här petuniorna ser nästan svarta ut.
Coolt!

Dom är så mörklila att i grupp blir det svart.

Jag hittade en stig.
Ni vet ju vad som händer när jag ser en stig.

Den ledde fram till Talvatissjön.
Det visade sig att man kan gå runt den 2,5 km.

Jag får göra det också en annan dag.
Klockan hade passerat lunch och jag var hungrig.

Jag hittade en annan häftig grej.
Mineralstigen kallades det.

Ett tiotal olika stenar och bergarter låg på rad med en skylt vid varje.
Kul idé tyckte jag. 
Så här ser granit ut.
Så här ser marmor ut
Så här ser pegmatit ut.
Så här ser konglomerat ut.
Jag har aldrig hört talas om varken pegmatit eller konglomerat. 

Här hade dom gjort en labyrint och ställt en …….. i mitten. 
Jag kommer fasen inte ihåg vad det var för något.
Nåja den var fin i alla fall 😃

Nya kyrkan.
Den kom jag inte heller in i för den var bara öppen till klockan fyra och jag var där halv fem. Även det får jag ta en annan dag. 

Och nu när jag har kommit till Lappland, Norrbotten åker raggorna på. 

I morgon tänkte jag åka till fjällen eller i alla fall en bit närmare fjällen. 
Hoppas jag slipper regn.

Puss och kram

1 kommentar:

Eva sa...

Norsk marmorsten från Nordnorge säger Lena Lindberg som jobbar på Östra skolan i Jokkmokk... Var det fusk att vända sig till lokalbefolkningen?
Ha det gott! Kram från kusin Eva