söndag 11 augusti 2019

Regn i Jokkmokk!

Idag skulle det börja regna klockan nio och regna mer eller mindre hela dan.
Så jag tog en promenad direkt på morgonen för att med säkerhet komma ut. Det började regna klockan åtta 👿 tänk att man inte kan lita ett dugg på väderprognosen i telefonen 😜

Jag hade med mig paraply för säkerhets skull.

Jag fick i alla fall tagit en bild innan det började.

Jag passade på att gå till Ájtte museet. 
Det är både konstutställning och en jättefin utställning om samernas liv från då till nu. Jag var där i fjol också men den tål att ses flera gånger.

Fina färgglada samedräkter.

Där finns uppstoppade djur som är lite typiska för fjällvärlden och norra Sverige.
Fjälluggla, visst är den vacker.
Den önskar man att man fått se i verkligheten.

Förresten så var det älgbajs som jag visade en bild på igår. 
Renbajset är mindre kulor.
Dom visade olika sorters djurbajs på en av avdelningarna.

Eftersom det regnade tog jag mig en slappedag.

Äta glass och kolla på SVT-play känns som en ganska skön sysselsättning när regnet öser ner. Jag varvade datorn med att lyssna på en podd i lurarna.

Jag lyssnar en hel del på ljudböcker men inte så mycket poddar. Men nu har jag halkat in på en pod som är helt galen, rolig, tramsig, flamsig, ytlig och skrattframkallande.
Alltså den är inte informativ eller utbildande på något sätt, den bara lockar mig att skratta rakt ut. 
I säng med Tobias och Gabriel heter den.
Tobias Karlsson från bl.a. Let´s dance och Gabriel Fors superkörledaren.
Dom är ju båda bögar och driver med sig själva och andra homosexuella. 

Tävlingen!
Glöm inte tävlingen som finns i gårdagens inlägg.
Jag har fått en hel del bra svar men det finns plats för fler.
Maila mig ditt svar på mariecarlsson63@hotmail.com
Kom igen nu, jag kommer inte att hänga ut er om ni svarar fel.

I morgon drar jag mig söderut igen.
Nästa stopp är Storuman.

Puss och kram


Inga kommentarer: