lördag 10 augusti 2019

Vandring i Årrenjarka!

Jag ville ju komma lite närmare fjället så jag tog bussen mot Kvikkjokk. 
Den kostar inget utan man kan åka på Inlandsbanekortet.
Det är 12 mil till Kvikkjokk men jag hoppade av i Årrenjarka, dit är det bara 10 mil.

Här kommer ett gäng bilder från bussen!




Renar längs med eller på vägen är vardagsmat här.
Men visst är det lite exotiskt 😃

Bara bussturen är värd dom 10 milen.

Jag fick tipset av receptionen på vandrarhemmet. Jag skulle följa en led som kallas för Gamla poststigen, den skulle vara lätt att gå och gå genom trevlig granskog till fjället.
Jag hoppade av bussen vid Årrenjarka Fjällby och letade upp stigen. Jag hade nu fyra och en halv timme på mig innan bussen gick tillbaka till Jokkmokk igen. 
8 km på stig till fjället är inte möjligt att gå på två timmar men va fasen jag traskar på och ser hur långt jag hinner innan jag behöver vända.

Vandringsleder ditåt.

Det börjar med en lite bredare grusstig.

Men snart blir det en smalare skogsstig.

Stigen följer en liten bäck.

Efter ett tag ska man gå över den där bäcken.
Det framgår nog inte riktigt på bilden hur dålig den där bron var.
Men den såg inte förtroendegivande ut.
Fast är det nu en vandringsled så måste dom väl anse att den ska hålla.

Jo jag kom över.

Man skulle kunna ha en "gissa bajset" tävling.
Men det ska vi inte ha, fast det kommer att bli en tävling i slutet på inlägget.
Jag kan redan nu säga att rätt svar är INTE gädda 😁
Däremot tror jag att bajset är antingen ren eller älg. 

Spänger fanns där det var vått och lerigt. 
Vilket jag var tacksam för eftersom jag bara har gympaskor med mig.

Ibland hade dom sågat itu ett träd som fallit över stigen.

Ibland hade dom inte det och man fick kliva över.

Dags att ta sig över lite myrmark.
Här gäller det att inte kliva utanför.


En film från mitt på spången ungefär.

Haha vilken dålig bild.
Vad är det här?
Jo en dvärgbjörk.
Då kan jag ju inte vara alltför långt ifrån fjället.

Små söta blad har den i alla fall.

Mat måste man ju också ha.
Jag köpte en frukostbulle, en banan och en drickyoghurt.
Dela bullen, lägg i bananen och kläm ihop.
Mumsigt!
Ehh, glöm inte skala bananen först!


Längre än så här kom jag inte på 2 tim och 10 min.
Dags att vända. Man vill ju inte missa sista bussen tillbaka.

Jag var lite modigare när jag gick över den skrangliga bron på tillbakavägen. Jag stannade till och med och tog ett kort på bäcken.

Med tio minuter till godo innan bussen kom blev det här dagens sista kort.

Jag kom inte ända upp på fjället men en mysig skogstur på 12 kilometer blev det i alla fall. Jag mötte inte en kotte och det ända som hördes var brus från bäcken, sus från träden och en och annan fågel. 
En bra dag med andra ord.

Nu är det tävlingsdags!

Den här knall brandgula gorillan står i parken.
På en skylt sidan om står det:
"Inte alltid en glad skit"

Nu är min fråga:
Den uppmanar folk till att göra något. Vad?

Skicka era bästa, knasiga, rätta, felaktiga svar till min mail.
mariecarlsson63@hotmail.com
Svara inte här på bloggen utan maila mig.

Åh vad jag ser fram emot era förslag 😄

I vanlig ordning är det finfina priser till vinnaren/vinnarna.

Puss och kram







Inga kommentarer: