söndag 18 augusti 2019

Lulla runt i Örebro!

Det finns många bra saker med vandrarhem och så klart några mindre bra. En mindre bra sak är att ofta har dom inte incheckning förrän klockan 17.00. Ibland 16.00 om man har tur. Det gäller ju såklart inte alla men ofta är det så.

Idag var det så!
Incheckning 17.00-18.00.
Jaha, jag ankom till Örebro 13.55.
Vad gör man då i tre timmar?
Tja jag passar väl på att spela lite Ingress under tiden jag väntar.
I vanliga fall ser man ganska lökig ut när man traskar omkring med blicken fäst på skärmen. Ofta har man också en powerbank kopplad för laddning. Det suger ganska mycket batteri det här spelet. Man går fram och tillbaka, hit och dit i jakten på portaler. Vid varje portal stannar man och pillar på skärmen. Som sagt det ser lökigt ut. 
Idag var det värre än vanligt 😄
Jag hade ryggsäck på ryggen, kabinväskan dragandes i ena handen, telefonen i den andra. Gå, stanna, släppa väskan, pilla på skärmen, gå, stanna, släppa väskan, pilla på skärmen, gå, stanna......ja ni fattar.
När jag för tredje gången passerade en tant som satt på en bänk, frågar hon mig.
- Har fröken gått vilse?
- Nej jag spelar ett spel på telefonen.
- Jaha, du har gått här så många gånger att jag trodde du gått vilse.

Alltså det var väldigt omtänksamt av tanten och jag kan bara tänka mig hur knasigt det sett ut när jag sjavade fram och tillbaka. 

Vid kyrkor finns oftast några portaler så jag beger mig dit efter att jag äntligen fått checkat in.

Olaus Petri kyrka.
Jodå det fanns portaler men det fanns också ett anslag om en orgelkonsert 18.00 med en amerikansk organist Dr.Patrick Pope.
Gratis!!!!
Jag är egentligen hungrig men va tusan klockan är fem i sex. En stund till kan jag nog överleva utan mat, så jag går in och sätter mig. Där är 20-25 personer inne så det är ingen trängsel.

En väldigt vacker byggnad även invändigt.

Orgelläktaren.

Det kändes lite märkligt när han började spela, för där uppe satt han och spelade medan publiken satt och tittade åt andra hållet. 
Ja vad ska man nu säga om detta.
En del av styckena var helt okej att lyssna på, till och med ganska pampiga. Men en del var verkligen tråkiga och evighetslånga. 
Jag skulle inte betala för en sån här konsert, inte riktigt min smak.
Fast jag lade 12 kr i kollekten. 

Det var inte så mycket en stampa takten konsert.
Men det är roligt att göra sånt som man vanligtvis inte gör.
Det hela varade bara i 50 minuter.

Jag festade till det och gick på restaurang.
Pasta med kyckling och curry.
Det var riktigt gott.

Puss och kram

2 kommentarer:

Eva sa...

Du använder din tid väl. Hoppas att vandrarhemmet är bra.
Kram från kusin Eva

Sofia Mackintosh sa...

Haha... jag och Anna sitter och grinar åt din konsertupplevelse! 😁 vi är inte ett dugg avundsjuka!