måndag 19 augusti 2019

Örebro! Jo det finns små pärlor även här.

Sicket jäkla bottennapp till vandrarhem. 
Sämsta, sämsta.
Det kommer en förklaring varför när jag summerar min resa om någon dag. Men först ska jag visa er Örebro, eller lite av den i alla fall.

Baksidan på kyrkan.
Ganska maffig eller hur?

På Järntorget står Karl XIV Johan staty.

Fontän.

Konstverk i vattnet.
Svartån rinner som en kanal i kringelkrokar genom stan.

Örebro slott.

En av kanonerna som vaktar slottet.

Det finns en del parker i Örebro och i parker brukar det finnas statyer, konstverk och fontäner.

För att komma till den här parken fick man gå över regnbågsbron.

Kentaur med båge.

Huvudlös man.

Open fart!?!?
Ehh jaha?!?!

En hel häck med rosa Ölandstok.

Finfina.

Svartån.

Blomstersmyckad bilvägsbro över ån.

Dom här blommorna trivs i sina lådor.
Petuniorna svämmar över kanten. 

Jag ser en skylt peka mot stadsparken och någonstans ringer det en klocka att jag läst om en väldigt fin stadspark i Örebro.
Så jag traskar åt det hållet skylten pekar.
Jag följer längs ån och plötsligt är jag i Ängelholm 😲

Visst skulle det kunna vara åpromenaden i Ängelholm?

Framme i stadsparken.

Ett snidat träd.
Häftigt, massor med fina detaljer.

Ett slott.

Massor av blommor och stengångar i långa rader.

Vinröda dahlior.

Gula dahlior.

Vinröd och gula dahlior.

Vita dahlior.

En jättestor rosenträdgård.
Nu var rosorna ganska färdigblommade men jag kan tänka mig hur det ser ut i juli när alla rosorna står i full blom i alla tänkbara färger.

Massor med kronärtskockor.

Så fina dom är.
Helt ärligt så har jag aldrig sett dom växande så här.

Jag känner en människa i Örebro så jag kontaktade henne i söndags för att höra om hon hade lust att ta en fika. Så vi fikade i eftermiddags. Det var kul att träffa henne vi har inte setts på nästan tio år. Camilla är en gym kollega till mig. Vi hade gym samtidigt och sågs några gånger om året när det var olika träffar. Roligt att träffas igen.

Imorgon åker jag hem igen. 
Min semester är över för den här gången.
Men tack och lov dröjer det inte så länge innan det är dags igen. 
Jag jobbar tre arbetspass sedan åker jag till Lappland igen, närmare bestämt Björkudden.

Men vi hörs innan dess.
Jag måste ju göra någon sorts summering av de här veckorna.

Puss och kram

1 kommentar:

Eva sa...

Nu blev jag ju väldigt nyfiken på vandrarhemmet....
Kram från kusin Eva