söndag 4 augusti 2019

Frösön!

Jag börjar dagen med ett par bilder från gårdagens kvällspromenad.

Ångbåten Östersund.
Jag blev lite sugen på att åka en tur och kollade tidtabellen när jag kom tillbaka till vandrarhemmet. Inga turer på söndagen på grund av Storsjöyran. 
Typiskt!

Inte riktigt solnedgång men jag orkade inte sitta och vänta en halvtimme.
Ganska fin bild i alla fall.

Idag har jag varit på Frösön.
Första bussen dit skulle gå 12.15. Hmm trist att vänta så länge, vad ska jag då göra hela förmiddagen. Jag kollar Google maps och ser att det är bara 8 km till Frösö kyrka. 
Ja men va fasen, jag går väl då 🙊 
Halv nio är jag redo att ge mig iväg. 

Det är bara några hundra meter till själva ön över en gångbro.

Väl över så går där en fin strandpromenad att följa.

Det här är en sån där automat som man kan köpa dricka och choklad i som brukar finnas på typ stationer. Den här står längs med promenaden. Dessutom kunde man köpa kaffe i den också. Inte för att jag hade något behov av det, men jag tycker det är ganska häftigt att det finns. Undrar vad förstörarstatistiken är på den?

Och där ligger Östersund.

Jag går en stund på strandpromenaden sedan viker den för min del av på en cykelväg. Så småningom kommer jag fram till ett bostadsområde och där delar sig cykelvägen. Jaha höger eller vänster? När jag står där och försöker lista ut vilken väg kommer där en kvinna gående och jag frågar henne:
- Vilken väg leder till Frösö kyrka?
- Du kan ta vilken du vill, svarar hon. Har du bråttom?
- Nä inte alls, säger jag glatt.
- Då föreslår jag att du går genom skogen, det är en finare väg. Lite längre men mycket trevligare.
- Okej, men då tar jag skogen då.

Bra val, eller hur.

En död liten mus fick jag se och massor med hackspettar. Men dom var så snabba så jag hann inte med att ta någon bild på dom. 
Då var musen betydligt medgörligare, tyvärr.

När jag gått några kilometer kom jag till en liten grusväg.

Ja en bit upp har jag kommit.

Sista biten gick på cykelväg längs med vägen.
Så kom jag fram till slut.
Jag hann i alla fall fram innan bussen 😊
men det var inte med så mycket.

Fin liten kyrka.

Klocktornet var en häftig byggnad.

Ja men då går jag väl in då.

Altaret!

Predikstolen!

Orgelläktaren!
Hela kyrkan var väldigt fint dekorerad i blått och guld.

Ute på kyrkogården stötte jag ihop med den här lille gynnaren.

Han/hon var väldigt irriterad på mig och "tjattrade" och stirrade hotfullt mot mig.

Wilhelm Peterson-Berger ligger begravd på Frösö kyrkogård.

Hans hus Sommarhagen finns att titta på bara en kilometer från kyrkan. 
Ja men då traskar jag väl dit.

Här är det.
Man kunde gå in men det kostade 90 kr.
Jag gjorde inte det. Jag borde kanske gjort det och lärt mig lite mer om honom.
Det jag vet är att hans Intåg i Sommarhagen är en fin komposition.

Där var fin utsikt över bergen och Åreskutan.
Men det är svårt att fånga det på bild när det är så långt bort.

Och zoomar man då så får man en annars osynlig ledning mitt i bild.

Ingen tråd på detta hållet. 

Jag tog bussen tillbaka till stan och tog mig en välbehövlig tupplur. 

I morgon bär det av till Vilhelmina.
Tåget går halv åtta så det är tidig revelj.
Ny plats nya vyer.

Puss och kram.

Inga kommentarer: