tisdag 25 december 2012

Julafton i Skottland!

Nu har lugnet lagt sig över Canavan Park. Alla har gått och lagt sig och jag ska försöka summera min första julafton i Skottland.

Så här sitter jag nu i min säng och ska försöka vara kreativ :-)

Det har varit en mycket annorlunda julafton, men härlig. Vill inte riktigt sova än utan känner att jag vill skriva ner dagen för att uppleva den än en gång.
Dagen startade med ett bokat möte på banken 9.30. Jag skulle öppna ett sparkonto och det måste man boka tid för. Jag kan bara säga att det kändes mycket märkligt att gå till banken på julafton. När det var klart mötte jag upp ängel F för den sista handlingen på TESCO.
Sen bar det iväg till gymmet för ett par timmars träning, bad och bubbelpoolande. En lätt lunch på gymmet innan vi gick hem och förberedde för kvällen. Det mesta var klart men en Jansson och en potatisgratäng, till dom som inte äter Jansson, svängde jag ihop medan ängel F och ängel H städade och dukade. 


Mitt härliga gäng:
Frida, Stuart, David, Sofia och Hampus.
Någon undrar kanske vad det är vi har på huvudet.
Det är en sorts papperskrona som man får i en Christmas Crackers.
Vad är en Christmas Crackers?


En Christmas Crackers är helt enkelt en smällkaramell.
Alla får vars en och sen drar man i vars en ände, då smäller det och ut kommer någon sorts grej. Det kan vara t.ex. en penna, minikortlek, kapsylöppnare, litet skohorn eller nån annan bra att ha grej. Inuti finns oxå dom där papperskronorna som man sätter på huvudet och har på sig hela kvällen. Där ligger oxå en gåta som man ska läsa upp och alla får gissa svaret.

Which side on a chicken had most feathers? 

Gissa på den och ni kan vinna en typisk skottsk överraskning!
Priset överlämnas vid min Sverige resa 18-21 januari.
OBS. Man måste lämna svaret på bloggen för att ha chans att vinna OBS.


Så här glad blir man när man ser hur många paket som ska va med i julklappsspelet.



Sista paketet!
Gissa vem som högg det! Moi!!!!


Så ja, då var paketen fördelade. Efter en hel del fightande om vissa paket, fick jag i alla fall ihop fyra stycken paket till slut.

Stuart fick en handpump och formbara ballonger i ett av sina paket och var ju såklart tvungen att prova om det är så enkelt som det ser ut att va när proffsen gör hundar och en massa andra saker med ballongerna.


Hmm, vrider man till höger eller vänster?


Bakben och kropp, nu börjar det likna nåt!


David tycker att det går lite långsamt med uppblåsningen av ballongerna och vill gärna hjälpa till :-)


Eller hur!
Gick visst inte så bra det där!


Frambenen är på gång!
Kul det här, tycker Stuart och funderar på en karriär som ballongfigursformare.


Färdig!
Vilken oväntad talang på den grabben.
Riktigt fin blev den.


David spelar uppblåsbar luftgitarr.
Kanske inte så mycket talang på just det området!
Sofia ser glad ut, antagligen för att den är ganska tystlåten den gitarren.


Gottebord!


Skottska tomten kom och hälsade på.
Snällt av honom att ta sig tid på Christmas Eve när han har så mycket att göra och förbereda för Christmas Day.


Min skörd av paket.
Ett stycken mobilfodral, ett par iPhone vänliga vantar och en ask med Belgiska sjöfrukter.



Kvällen avslutades med några runder SKIPP-BO.
Jag vann inte!

Nu är klockan två timmar senare än när jag startade med rubriken.
Det tar sin lilla tid det här bloggandet.

Farväl Julafton och välkommen Juldagen.
En Juldag som ska tillbringas i ett Skotskt hus, hos en Skotsk familj och med ett traditionellt Skotskt julfirande. Det ska bli så spännande.

OBS. Glöm nu inte gissa på gåtan! OBS.

 

4 kommentarer:

Nenny sa...

Det ser ut som ni har haft en skön och annorlunda jul!
Det borde väl vara utsidan som har mest fjädrar på kyllingen...
Kram

Ingela sa...

Utsidan, så klart ;-)

Anonym sa...

Utsidan! / Gith

Jan Olof sa...

Härligt att läsa om din jul och att se bilderna, det skotska livet verkar passa perfekt. God fortsättning!