söndag 6 januari 2013

Fundering!

Jag ska snart köra iväg och jobba och sätter mig för att göra ett snabbt inlägg i min blogg. Om vad har jag ingen aning om när jag sätter mig. Börjar fundera lite på vad det är för dag idag. Det är söndag det är jag rätt säker på, och att det är den 6:te januari kommer jag oxå snart fram till.
Hmm, 6:te januari, det klingar bekant. Är det någon som fyller år?
Ja det är det antagligen, men inte någon som jag vet att jag känner.
Då slå det mig, det är ju trettondag jul idag. Vad jag vet firas det inte här och knappast mer i Sverige heller. Utom när 6:te inträffar på en vardag och man får vara ledig från jobbet :-)

Jag försöker leta i mitt minne om varför man firar trettondag jul egentligen. Jag kommer att googla det när jag är klar men det känns mer rätt att försöka komma på det själv först utan att "fuska" med googles.

Jag tror, och jag säger tror, att det har med Jesus födelse att göra. Mina gamla kunskaper från kyrkans ungdom är väldigt svävande. Inte tusan var man med i kyrkans ungdom för att just det kyrkliga var så intressant eller? Jag minns faktiskt inte varför jag var med där :-)

Jag tror att det var på trettonde dagen som de vise männen kom till stallet där Jesus barnet föddes. Då de hade med sig rökelse och myrra och nåt mer. Kan det ha varit guld?  Det skulle det kunna va, men hade man guld på den tiden? Jaja, det visar sig om en stund när jag googlar det om jag har rätt eller fel.

Nu strax jobb till nio ikväll och start klockan sex i morgon bitti igen. Bara att doppa huvudet på kudden. Det där var vardagsmat för några månader sedan, men nu känns det inte så inspirerande att gå upp halv fem på morgonen. Tur att det bara händer max en dag i veckan :-)

Åhhhh, vad jag har det bra!!!!!

God fortsättning på det nya året!

1 kommentar:

allram/ Jenni sa...

Man får väl hoppas att det inte blir måndag hela veckan. Man vill ju kunna lägga in bilder på bloggen eller hur?!