söndag 31 juli 2011

Fredag 29 juli!

Bzzzz, bzzz, bzzzz låter mobilväckarklockan, jag stänger av den och kliver upp, den visar 03.30! Taxi är beställd till 04.00 för färd till flygplatsen. Planet ska lyfta 06.20. Jahapp bara att klä på sig, borsta tänderna och packa ihop det sista. Funderar på om jag ska ta på mig min nya lila tröja som det står Scotland på. Fast då ser jag ju ut som en turist och det vill jag inte. Nä jag tar bara min pins med Skottska och Svenska flaggan på, lite lagom markering att jag har någon sorts "kinship" med det förlovade landet.

Flygresan går bra och efter några timmar har vi satt oss på tåget för att ta oss sista biten hem. Biljettklipparen kommer, man hör honom lång väg. Det är den där glada typen som har kommentarer till nästan alla människor och deras biljetter.
" Jaha, så du är en pendlare", säger han till en i skjorta och slips.
" Jodå, du ser vuxen ut, så det är nog rätt att du har köpt en vuxenbiljett", damen i fråga är säkert 70-år.
 " Ojdå, det var en stor biljett ni har " den kommentaren får en mamma och en liten grabb på 4-5 år som har ett A4 papper med sig.
Vi har köpt en duobiljett på vårt jojokort och då säger han " hela familjen ute och reser eller i alla fall två " och sen försöker han klippa igenom både biljett och kort och fodral. Ja det är sådana människor som faktiskt kan konsten att pigga upp utan att ens anstränga sig. Vi åker på och inget konstigt händer, serveringsflickan kommer med sin vagn, man ropar upp i högtalarna vilken nästa station är och på vilken sida av tåget som det är avstigning.
Då plötsligt dångar det till i högtalaren och en röst säger " Ja mina damer och herrar, nu är det som varmast ute, 21 grader, och då närmar vi oss Falkenberg, Falkenberg nästa" Ja, du biljettklippare Kalle fortsätt gärna att sprida din positiva energi till oss tröga och reserverade resenärer. Tack för underhållningen!

Och tack Mor för hämtning och lämning till tåget.

Spader, ruter, hjärter klöver, så var resan över!

1 kommentar:

Nenny sa...

Härligt med glatt tågfolk. Det kan verkligen fylla en med glädje som räcker hela dagen.