måndag 25 juli 2011

Highland games!

Verkar som om det ska gå att få till det nu. Jag sitter i PUBen på hotellet, verkar vara enda stället som det funkar på. Mer kommer i morgon.

I lördags var vi och kollade på Highland Games. WOW säger jag bara, så häftigt. Det händer en massa saker hela tiden. Säckpips band som spelar, olika grupper som marscherar, färgglada dansare och höjdpunkten Stora Starka Grabbar som tävlar i de mest konstiga grenar såsom: Klubbkastning, stenstötning, baklängeskast med viktklump över en ribba och den spektakulära grenen kast med telefonstolpe.
OBS. Detta är mina namn på grenarna OBS. Jag är en stor fan av Strong Man och detta var helt klart i klass med det. Får ni en chans att se det, TA DEN.

Här kommer en hel radänga med bilder.

Allt startar med en parad genom stan, där alla följer med i tåget till platsen där man håller till.


Dansande flickor i färgglada dräkter, till säckpips musik.


Deltagarna i Highland Games, de flesta var inga små grabbar direkt.


Klubborna som ska svingas, ett träskaft med en rund sten.


Vikterna som så småningom ska kastas baklänges över en ribba 6-7 meter över marken.


Yiihaaa. Se upp, här kommer den. På skorna hade dom flera dm långa knivar som dom körde ner i marken för att kunna stå stadigt.


Sten stötning. Stenen var lite större än en rugby boll, och den hysta dom omkring med som ingenting.


Baklängeskast. Dom svingar vikten fram och tillbaka mellan benen och sen kastar den över ribban.


Kast med telefonstolpe. Dom ska lyfta upp stolpen rakt upp, balansera den där, sen tjurrusa för att kasta upp den i luften, där ska den rotera framåt, landa och sen fortsätta rotationen och falla så rakt fram som möjligt. Det var faktiskt bara 4 st som klarade det. Tufft.



MÄSTAREN.
Han var den ende som klarade att få stolpen att slå runt på alla sina tre försök och var oxå den som vann hela tävlingen. Jag och Herr Mackintosh slog vad innan tävlingen vilken kille som skulle vinna. Tyvärr satsade han på denna killen, men min blev tvåa och det var ju inte så illa pinkat tycker jag. Mr Mackintosh har ju faktiskt sett såna här tävlingar innan.

Så här såg den killen ut som jag satsade på.


Så här såg Mr Mackintosh ut när han prova lyfta kastabaklängesvikten.


Det var en riktigt häftig dag. Som sagt får ni en chans att se Highland Games. Ta den för tusan.

Oh, my god, oh my god
It's a wonderful surprise
I'm in love, I'm in love.............................................................

1 kommentar:

Anonym sa...

Mer kommer imorgon??!! Ja de e klart, du sa ju inte vilket imorgon.... Väntar med spänning ;) /Tess