tisdag 5 juli 2011

Nya funderingar!

Idag har jag funderat på ett uttryck som dyker upp i tid och otid.
" Det är bara att gilla läget " 
Vad menas med det egentligen?
Betyder det att man ska ta det mesta med en klackspark eller att det bara är till att acceptera saker eller att inte protestera mot sånt som man inte kan göra nåt åt????

Det finns ju så klart saker som man inte kan styra över, vädret t.ex. Men kan man verkligen uttrycka sig "gilla läget" när det regnar småhundar eller blåser så att gäddhänget dallrar? Eller när man sitter en timme i telefonkö och när dom äntligen svarar är det bara för att tala om att dom har stängt för dagen, välkommen åter i morgon. Kan man verkligen "gilla läget" då? Eller när man väntat på tåget i 40 minuter utan information, och dom plötsligt säger " tåget har blivit inställt, det går en ersättningsbuss om 30 min" Alltså "gillar man läget" då? "Gilla" är väl ett positivt ord? Eller?

Jag kan tänka mig att "gilla läget" när solen skiner, när jordgubbarna är nyplockade och sommarvarma. När sängen är nybäddad med rena lakan. Promenad ensam i skogen med bara fågelkvitter som sällskap. När jag sätter mig till dukat bord och bara blir severad. När jag kan krypa ner under filten med en riktigt bra bok och en stor mugg te. När.....När......När.......o.s.v.

Så då är frågan:   "Måste man gilla läget, när man inte tycker om platsen"?



Mmmmm, "gillar läget"

Inga kommentarer: