onsdag 20 juli 2011

Sista dan i Falkirk!

Jahaja, sista dan i Falkirk. Då funderar man ju så klart vilka äventyr som väntas idag. Vilka stigar ska utforskas, vilka kanaler ska undvikas att trilla i och vilka belöningar väntar efter strapatserna.

Hmm, antagligen ingenting av ovanstående tänker jag när jag vaknar. Det regnar rätt mycket nämnligen. Men va fasen ska jag då skriva om. För säkerhets skull tar jag en bild på svarta tavlan som hänger i PUB/restaurangen på hotellet där vi bor. Jag kan ju alltid skriva om att budskapet på den är ganska käckt, eller trevligt, eller kul, eller slående, eller fyndigt, eller...........Jaja, bedöm själva.


Men så helt plötsligt efter lunch slutar det regna.
- Yiihaaa, nu kan vi utforska en bit till av kanalen, säger jag till T.
- Kan vi inte bara gå den stora rundan i ekorreskogen i stället, tycker han.
- Det skulle vi kunna, men, om vi går längs kanalen till Polmont och vänder där så kan vi gå in om ängel S och skotte D på hemvägen. Och då kör säkert S oss hem sen.
- Hur långt är det då? Är det jättebackigt?
- Inte så långt, blir väl en lagom runda på ungefär 11-12 km, tror jag. Lite backigt är det ju, men det blir mest uppför.
- Hmm. Okej då, om S kör oss hem sen, och ingen tunnel.
- Nej ingen tunnel, och ja det gör hon säkert, försäkrar jag.

So, of we go. Vi traskar iväg och kommer inte särskilt långt innan vi stöter på patrull. Stället där vi ska gå ner till kanalen är avstängt. Stigen ner är helt raserad och stora skyltar och avspärrningsband stoppar folk från att gå ner där. Det var ju ett jätte skyfall i lördags, om ni kommer ihåg, så stigen är bortspolad.
- Jaha, vad gör vi nu, säger T. Vänder om eller?
- Aldrig i livet, säger jag, man kan säkert gå lite försiktigt i kanten. Så jag kryper igenom avspärrningen och fortsätter nerför stigen med T försiktigt efter.


Så här såg det ut när vi kommit ner. I mitt huvud hördes några textrader från en av Queens låtar.
 "Nothing can stop me now, because I gonna have a god time"


Det gick ju fint, kanlen var lika vacker på detta hållet, och stigen hur bra som helst.

Oj då, här var det visst "lite" vatten. Ingen har drunknat i 5 cm vatten, så det var bara att traska vidare.
"Nothing can stop me now, because I gonna have a god time"
Okej, lite våt om fötterna, men inte mycket.

En av alla fina broar vi passerade under.

Det här syns nog inte riktigt vad det är, men det är en å som rinner på tvären under kanalen. Om en väg går över en annan väg heter det viadukt och om en kanal går över en väg heter det aquadukt. Men va tusan heter det om en kanal går över en å? Förslag?

Så här fina avståndsmarkeringar har dom. Det betyder att det är 3 miles till Falkirk och att det är 28 1/2 miles till Edinburgh. 1 miles = 1.6 km

Så här glad är Marie.

Men hur blev det nu med belöningen, undrar kanske nån. Jodå det blev belöning i dag oxå. Fast idag finns där ingen bild på den, men tro mig det var supergott................men va var det för nåt då?  Det var ängel S smaskiga Phiadelphiaostfylldkycklingfile med bakad potatis och lift till hotellet som efterrätt.

I morgon bär det av mot skottska höglandet, det blir spännande. Hejdå Falkirk, vi ses snart igen.

2 kommentarer:

Nenny sa...

Vilket härligt landskap. Ser så mysigt ut.
Och budskapet på tavlan var ju klockrent... http://klockren.nu/ ;)

Kram kram

Anonym sa...

Tevedukt kanske?! Helt logiskt ;0)