tisdag 19 juli 2011

Slussning på hög nivå!

Idag har T och jag vandrat längs Union Kanal, vilken fantastisk natur. Jag gick där förra gången jag var i landet, det är längs med denna kanal som "Tunneln" ligger (upplysning för er som har läst om mitt äventyr i tunneln). Har man inte läst kan man alltid gå tillbaka och kika :-). Jag försökte locka in T i den samma, men han tyckte inte det var nödvändigt så vi gick åt andra hållet. Kanske jag lyckas i morgon hehe.

Här följer nu ett helt gäng med bilder och lite kommentarer under var och en. Alla tagna med min fina röda kamera.

Vacker vy över kanalen och stigen som man går på.


Och helt plötsligt stod Fru Häger vid kanten och spanade.

Vi vandrar vidare och kommer fram till den första av tre slussar som vi kommer att passera. Där ligger en flodbåt och väntar på att bli slussad. En båt med fyra gamla damer ombord. Vi kommer att följa dom genom alla slussarna. Härliga tanter.


Första etappen av tre i första slussen.

Andra etappen.

Då var dom nere, och vidare gick färden. Dom körde i maklig takt, så vi kunde enkelt gå brevid dom.

Strax är vi framme vid dagens utflykts mål. Falkirk Weels.
 Det är en sluss som har en nivåskillnad på 35 meter.
Det är högt upp eller långt ner, beroende såklart på var man står :-).
Det är ett jättestort "pariserhjul" fast med bara två stycken korgar. En korg uppe och en korg nere, med en båt i varje. Sen startar hjulet och båtarna åker upp resp ner. Häftig konstruktion. Vi fortsätter att följa damerna.

Damernas båt är där uppe och en turistbåt där nere, nu ska de byta plats. Sim sala bim.


Och nu är de halvägs. "Bara den bästa halvan kvar" för att citera en känd instruktör.

Hokus pokus, nu är tanterna nere, och fortsätter till nästa sluss. Och vi hänger på.

Ja då är det lika bra att ta sista slussen oxå.

Och dom sjunker längre och längre ner.

Så var deras, och vårt oxå, slussäventyr över för denna gången. Vart dom skulle sen har jag ingen aning om. Men jag bestämde mig i alla fall för att mitt nästa projekt i Skottland ska bli att vandra längs kanalen mellan Falkirk och Edinbugh. En liten nätt tur på ca 5,5 mil. Jahapp.

Vi startar vår återfärd tillbaka till hotellet. Undrar om man kan få en belöning för gott dagsverke i dag oxå?

Men ser man på, Fru Häger igen. Nån kanske undrar varför jag säger Fru Häger och inte Herr Häger. Men alla kan väl se att det är Fru Häger p.g.a. avsaknanden av kilt. Dessutom berättade hon för oss att Herr Häger inte är så bra på att fixa middagsmaten.



Herr Häger ifrån Höganäs
råkade ut för en riktig fadäs
Han dök efter grodor
i åar och floder
Men allt han fick var näbben full med gräs

Jajemen, det blev belöning i dag med, den lilla skålen är till T och den stora båten är till mig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fy bubblan Marie med trädgårdsarbete du kommer få göra när ni kommer hem efter att ha släpat runt Make T på alla dina rundor... ;) ser trevligt ut, särskilt belöningarna!! /Tess