lördag 30 juli 2011

Torsdag 28 juli!

Sista dagen i det förlovade landet. Då gråter himlen hela dagen tillsammans med mig.

Nu fick vi ordentligt bruk för våra regnkläder. Men det var positivt för där var färre turister ute haha. Vi gick en ganska lång runda på förmiddagen och blev ordentligt våta. På vägen såg jag flera ganska roliga eller speciella skyltar, men kunde inte ta några kort. Jag måste ju va rädd om min fina röda kamera.

På eftermiddagen lättade regnet lite och jag ville gå på skyltjakt.
- Om vi går en sväng till så kan vi passa på att gå in om Morrison på tillbakavägen, säger jag.
Morrison är en stor butik, ungefär som våra ICA Maxi affärer.
- Okej, säger T. Var ska vi då gå?
- Om vi går ner till Queen Street och sen fortsätter på Queens Ferry Road så kommer vi tillbaka Ferry Road.
Vi bor på Ferry Road.
- Ja det låter som en lagom runda, säger T och studerar kartan. Ska man ta regnkläder på sig?
- Ja, jag tänker göra det, vi är ju trots alla i Skottland.
- Oki, då går vi.
Klockan är fem när vi ger oss ut på skyltjakt och andra saker som kan va kul att ta kort på.
- Tusan med, säger T efter en liten stund. Nu glömde vi ta med oss kartan.
- Äsch, hur svårt kan det va, tycker jag. Vi ska ju bara gå ner till Queen Street, vidare på Queens Ferry Road och tillbaka på Ferry Road.
- Jaja, det ordnar sig nog.
Vi traskar på och hittar lite skyltar på vägen.

Här kan man raka sig HOT, men kan oxå välja att se tradi ut......eller?

Ja, hur är det nu det stavas egentligen?

Den här uppmaningen stod på en damtoa. Hmmm, undrar om dom tycker att folk tvättar sig för mycket efter toabesök och vill spara på vattnet. Faktum är att vattnet var inte särskilt varmt. Jag var ju tvungen att testa och jag spolade en bra stund i kranen, men det blev aldrig "Very hot" inte ens varmt.

En egen affär för storfotade, bra idé tycker jag. Men blev lite besviken för jag hittade ingen affär för lättfotade!

Jag stod länge och funderade på om jag skulle testa. Är det verkligen färgen som gör att man inte kan klättra på staketet???? Jag fega faktiskt ur där och om den skrämde mig så har den säkert en viss effekt även på andra nyfikna :-)

Ingen skylt förvisso, men en postlåda. Mycket finare än våra gula fyrkantiga plåtlådor.

Nästan alla husen är av samma sorts biegebruna sten, men dörrarna är målade i olika färger.

En del bor en trappa ner, men dom har i alla fall en uteplats.

Det här huset hade tre helt olika hyresgäster. Det vita längst till vänster är en begravningsbyrå, det lila i mitten är en juvelerarbutik och till höger en veterinär mottagning. Fräckt.



Nu undrar kanske vän av ordning: Hur går det med promenaden? Jodå, det gick och gick och gick och gick fel. Efter en bra stund kommer vi till en stor fotbolls stadion.
- Ska vi verkligen passera en fotbollsarena, undrar T.
- Nä, det tror jag inte, vi har nog gått lite för långt. det är bäst att vi viker av åt höger vid nästa korsning.
Så vid nästa lämpliga korsning svänger vi av åt höger och fortsätter den vägen fram. Den heter inte Queens Ferry Road. Vid nästa stora korsning är vi överrens att vi bör nog ta av till höger igen.
- Eller kan vi fråga i butiken där om vägen, säger T och ser faktiskt lite vilsen ut.
- Jo vi kan väl fråga, svarar jag.
 Fast egentligen tycker jag det är lite mesigt att fråga. Jag är ju gammal scout och en sån ska ju klara sig själv hehe. Nåväl vi går in och frågar och det lät ungefär så här: Dock en viss reservation för gramatik och stavning.
- Hello! We are a little lost. Can you tell us how we can walk to Ferry Road?
- Wow, Ferry Road it's a long walk away.
- Okey. Can you point the direction for us?
- Allright! Walk this road and turn left, not the first road but the second. Then you come to a main street, take right there. Actually there is a road-worker, but you can probably pass. Then walk straight forward, untill you come to another main street, take left there and after a while you find Ferry Road. But it can take a while.
- Okey, thanks for the help.
- No problem. But there is another way. You can turn right here and walk straight forward, then turn left and after that the second road to right, and then rigtht with the next main street. But probably is that way longer, so I think it's better the other way.
- Alright, thanks again, säger vi och går ut. När vi kommer ut från butiken tittar vi på varandra och inser att vi är inte mycket klokare nu än när vi gick in. Nåja vi väljer den vägen som vi själv trodde på innan vi fråga.
Efter en stund kommer vi till en golfbana och då är jag helt säker på att vi ska definitivt hålla snett åt höger. När klockan är halv nio hittar vi vår gata och har bara 30 min kvar till hotellet.

Jaha, det blev ytterligare en  fyra timmars runda. Härligt.


1 kommentar:

Nenny sa...

Hahaha. Anti climb paint...?! Om det nu är färg man inte kan klättra på så behöver man väl ändå inte varna för det. Då sitter man väl säkert där bakom den kläffringsfria färgen.
Det är jättekul att se foton från era äventyr. =)
Kram kram